Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

376

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

Шта je узрок да често, некад у сасвим кратком размаку времена од доношења, треба мењати правый пропис и да ли метод коришћења приликом припремања прописа има у томе каквог удела. Мислим да тај удео постоји и да je знатан иако, по себи се разуме, није искључив. Нормални ток променљивих друштвених односа као нешто природно и неизбежно повлачи потребу измене и допуне прописа. Та je појава општа а не посебно наша, она се не може спречити нити je треба спречавати. Изграђивање правног система није стварање једног статичког стања где би систем у једном моменту био изграђен и онда се са даљом изградњом стало. Напротив то je материја у сталном покрету и усавршавашу. То посебно важи за облает привреде. У тој области многобројни прописи служе спровођењу једне конкретне политике, променљиве по природи ствари, не само с обзиром на нашу него и на светску ситуацију. Промешена ситуација захтева одређене интервенције преко све нових и нових прописа (поред тога што у овој области има прописа који су по својој природи везани за одређени рок трајања). Број измена и допуна растао je и на тај начин што су се нека питагьа из политичких разлога морала решавати поступно и у етапама, не доношењем нових већ низом измена постојећих прописа, док су код других давана привремена, према томе и променама подложна решења, што je у самом тексту наглашавано jep нису били испуньени услови за давање дефинитив них. Учешће Југославије на међународним скуповима и у Уједињеним народима и специјализованим организмима везаним за њих у којима су утврђивани принципијелни ставови у погледу права човека, радних односа, кривичних дела против човечанства, итд., при чему су представници Југославије ‘заузимали напредне начелне ставове, апсолутно нас je обавезивало да усвојене закључке спроведемо у нашем законодавству, што je такође доводило до измена и допуна. Узрок измена и допуна великог броја прописа ипак није у напред наведеним околностима. Знатан број прописа мења се због тога што пропис није дао очекиване резултате или што се показало да поједина усвојена решења нису добра, или што je било пропуштено да се прописом обухвате решења неких питања. Тако: 1. Изостајање позитивних резултата очекиваних од донетог прописа често je повод за тражење измена прописа, тј. тражи се да ствар не буде више решена тако већ на неки други начин који се предлаже или који тек треба да се изнађе. Узроци неуспеха не леже међутим увек у тексту прописа већ често у сасвим другим околностима и проста констатација да пропис није дао очекиване резултате није довољан разлог за измену прописа. Узроци мог> бити ван текста прописа, и то врло разноврсни, некад тешко уочљиви, у разним крајевима земље различити, и састојати се у недостатку припреме за спровођење, недостатку стручног кадра, недовољности материјалних средстава, отпору органа који треба да спроводе пропис да стварно ради на том спровођењу. Мора се одвојити оно што je последица ставова заузетих у пропису од онога што je последица околности ван прописа. Ако