Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

718

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

тање јединствености или неједикствености правног трехмана и правног статуса свих врста средстава и свих врста прихода САК. Нормативни текстови које треба имати у виду јесу следеђи: Чл. 93. Закона о Службн друштвеног књиговодства: „Статутом или другим ошптим актом Службе ближе се одреБују мерила за учешће организационих ј единица у приходима, које фондове имају орагнизационе ј единице Службе, образование и кориш&гње заједничких фондова Службе као целине, начин удруживања средстава, и друга питања у вези са средствима за рад Службе". Према томе организационе јединице имају ~право учешћа у приходима”, а као организационе јединице, у смислу чл. 21. Статута САК, јављају се филијале, главне филијале; централе и Главна централа, које све имају „право учешћа у приходима”, а ти приходи припадају Служби као таквој, имајући у виду организацију и структуру СДК онаквом каквом jy je поставио и регулисао Закон о Служби друштвеног књиговодства. Чл. 16. Статута: „За нзвршавање послова из свог делокруга Служба обезбеВује средства наплатом накнада од корисника друштвених средстава за услуге у пословима платног промета, наплатом накнада од друштвено-политичких заједница и друштвених фондова за послове евиденције, контроле и информативно-аналитичке послове, из прихода за послове које врши на основу уговора, као и из других прихода који оствари”. Дакле, разликују се три основне трупе послова (платни промет, послови евиденције и послови по основу посебних уговора), тако да je то разликованье посебно битно и за правки статус средстава која се остварују по појединачним од ових врста послова. Тако je и поступљено у свим даљим прописима, а тако je и у пракси живота и делатности СДК (чл. 142. Статута СДК). Чл. 17. Статута: „Укупан приход и доходак утврВује се на нивоу организационих ј единица на начин предвиђен прописима који важе за привредне организације, ако Законом о Служби друштвеиог кгьиговодства није другачије прохшсано”. А, као што je наведено. Закон о СДК, у чл. 93, предвиВа да се мерила за учешће организационих j единица у приходима ближе одре Вују Статутом или другим општим актом Службе. Чл. 143. Статута: „Сваке године за наредну годину, крема упутству генералног директора, израВује се план прихода и расхода јединица и Службе на основу јединствених критеријума и норматива по врстама послова који се покривају Тарифом накнада Службе. Крнтеријуме и нормативе утврВује Савет Службе и генералки директор.” На овај начин план прихода и расхода организационих јединица „и” Службе представља једну целину, и као такав се, и у току остварења и извршења и при састављању завршног рачуна Службе има и третиратн, посебно кад je реч о цриходима за услуге које су нормиране Тарифом. То јединство Службе у свему, аналогно чл. 4. Статута СДК, види се и из чл. 153. Статута: „Организационе j единице и Служба врше у току године привремени обрачун укупног прихода и доходна. Коначан обрачун укупног прихода и дохотка и расподеле оствареног дохотка врши се завршним рачуном организационих jeдиница и Службе”.