Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

717

CYÄCKA ПРАКСА

лука о допуни Одлуке о начину финансирања организационих јединица Службе друштвеног књиговодства у 1970. години од 14. децембра 1970. године супротна члану 199. Статута Службе, који сагласно Уставу Југославије, регулшпе остваривање самоуправних права радних л>уди Службе друштвеног юьиговодства, па je одлука поништена. VI. За сагледаванье уставности и законнтости Одлуке о допуни Одлуке о начину финанснраньа организационих ј единица Службе друштвеног юьиговодства у 1970. години од 14. децембра 1970. године од битног je значаја имати у виду природу, карактер и организациону структуру Службе друштвеног юьиговодства. Служба друштвеног юьиговодства je јединствена служба и она као таква има својство правног лица (члан 4. Статута). У том погледу СДК представља специфичну радну заједницу, у погледу које je донет и посебан савезни закон који регулшпе односе у овој радној организацији на специфичан начин, имајући у виду и специфичан начин пословања и свих организационих ј единица и Службе као целине, при чему Служба као целина свакако представља израз једне дијалектичке супротности делова и целине, али у исти мах и израз једног дијалектичког ј единства делова и целине, и то како делова међусобно (имајући у виду делове на разним нивоима) тако и између делова ■—■ појединачно или групно и целине. Разуме се да и оваква специфичност СДК- није могла да иде и не иде насупрот основним уставним принцигаша о самосталности сваког радног колектива у оквиру сваке радне организационе ј единице, али су у тим специфичностима морале да дођу до изражаја ове битне чињенице: остваривање законом одређених задатака било које организационе јединице није могуће без трајне и повезане сарадње са свим организационим јединицама с једне стране; и остваривање прихода од стране ове службе, бар у једном делу, по основу просечних мерила за целу земл>у и за послове који се јединствено морају извршавати у целој земљи с друге стране. Све ово указује да при сагледавању међусобних односа унутар СДК као целине треба стално имати у виду и дати одраза управо оваквом карактеру ове Службе. А то значи да јединство уставних принципа о месту и положају радних организација не значи и униформност у њиховој примени на све радне организације. Управо то јединство уставних принципа може се остварити само уз вођење рачуна о специфичностима, jep je најслабије остварено ј единство када се на неједнаке примењују једнаки критеријуми. При томе свакако да СДК нужно у себи носи већи степен јединствености него скоро било која друга „заједница" образована обавезно законима на нивоу Југославије, тако да она, бар до сада, није била заједница већ „јединствена организација” (тач. I Осиовних начела Статута СДК). VII. С обзиром на овакав карактер и организациону структуру СДК, a имајући у виду важеће прописе, треба сагледавати и одређивати и правки статус средстава односно појединих делова средства СДК. Посебно кад су у питању средства образована на нивоу Службе из наплайених прихода по Тарифи накнада Службе од царина. Отуда се поставља пй-