Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

167

CYACTBO И JABHO ТУЖИЛАШТВО

спутавале развој самоуправних судских органа јер би се остављао простор за њихово увођење и од самоуправних организација и заједница. Најзад, желимо изнети своје схватање у вези самог назива „самоуправни судски органи”, као заједничког за све облике у којима се појављују самоуправни су деки органи наспрам (државних) „судова”. Назив није срећно изабран. О томе би се могло много дискутовати. Али, нити простор нити време то не дозвољавају. Зато ћемо се задовољити само давањем предлога у том смислу. Сматрамо, найме, да би као генерички појам за све облике у којима се појављују самоуправни судски органи требало увести назив „самоуправни судови”. Истичемо само неколико разлога у вези са тим. Прво, поред државних судова који се у Нацрту устава називају „судови”, као што je речено, судску функцију равноправно врше и „самоуправни судски органи”. Друга, Устав СФР Југославије који ће бити донет треба да представља трајан основ за дал. у нзградњу самоуправних судских органа. Њима управо и припада будућност по тој концепцији. Треће, Устав СФР Југославије у том случају био би заиста само основ за изградњу најразноврснијих облика самоуправних судских органа. Четврто, републике и аутономне покрајгше би својим уставгша односно покрајинским уставним закоиима и законима, односно самоуправне организације и заједнице стварно одређивале називе за поједине самоуправне судске органе. Тиме би се адеквагније остварили уставни амандмани из 1971. године. Пето, то би било у складу и са терминологијом која се до сада већ потпуно изградила у нашем нравном животу. Исто тако, то би joru на један начин више афирмисало наш самоуправни социјалистички демократски систем који се, врло често, скраћено назива самоуправни социјализам, самоуправни друштвени поредак, и тако даље. Поред тога, као што je познато, уобичајено je да се говори о самоуправном наспрам државног и слично. Ово посебно када се ради о нравном систему, органима и тако даље. Према томе, сматрамо да би требало увести назив „самоуправни судови” за све облике у којима се наспрам државних судова појављују самоуправни судски органи. На крају, по нашем схватању у одредбама Нацрта устава требало би назив „самоуправни судови” стављати испред назива „(државни) судови”. То je логично ако се има у виду све оно што смо у овом раду казали у вези самоуправное судства.