Anali Pravnog fakulteta u Beogradu
613
БЕЛЕШКЕ
Y наставке планове и програме випшх и высоких школа и факултета без обзира на вьихову усмереност треба унети основне ставове из марксистичке филозофије и етике, и марксистичке социологи] е о историјским узроцнма отуђености мушкарца и жене; класне и социјално-економске узроке ове отуђености, утнцај продукционих односа на организацију друштва и породице, утицај филозофнје, идеологије, религије, права, обичаја и морала у класном друштву на одржавању подређеног положаја жене; савремене граЬанске теорије о биолошкој подели улоге измеБу мушкарца и жене и марксистичку анализу и критику ових теорија. 2. Садржај за оспособљавање б*удућих васпитача у дечјим установама и будућег наставног и васпитног особља у основним и средњим школама, како би с дедом и омладином у тим васпитно-оЭразовним установила обрађивали тематику односа измеБу полова и васпитавали их у смислу што здравијих и напреднијих међусобних односа. Будући наставни кадар треба оспособнти да помогав младим људима да успешно решавају разне проблеме међуљудских односа, било да се јављају измеЬу саме деце и омладине различитог пола, било измеЬу њих и њихових родитеља, њнх и васшlтача. Будући наставни кадар треба да стекне не само одреБено стручно знање из те области, него и да усвоји што успешнији начин обрађивања те матери]е с дедом и омладином. Како je то образована потребно целокупном наставном кадру, без обзира на ужу струку, то je логично да ови садржаји уБу у наставни програм појединих предмета заједничких студија у педагогију, психолоију, биологију и дидактику. Наставни кадар треба да се оспособи и за успешан рад с родитељима деце предшколског узраста и деце у основним и средним школама. 3. Садржаје који ће интердисциплинираним приступом у оквиру редовног школовања оспособити будуће стручњаке оних струка у којима стручњак нужно долази у додир с проблемима човека у меБуљудским односима, како би могли да помогну појединцима у решаваљу тих проблема у области односа измеБу полова. Потребно je да лекар, на пример, стекне одређено знање из физиологије, патологије, психологије и психопатологи je људске полности, те из планирања породице, али и из педагогије, етике, демографије и сл. И виши медицински кадар, у првом реду патронажне сестре, треба да стекну знање о односима измеБу полова, с обзиром на задатке, с којима се сусрећу у професионалној пракси. Психолог, на пример, треба да познаје детаљно психологију и психопатологи] у односа измеБу полова уопште, а нарочито брака и породице, те васпитагьа дере и омладине. Правник, на пример, треба да има стручно знање из области психологаје, психопатологи] е, социолошје и социјалне патологије брака и породице, затим педагогије, демографије, медицине и других. У образовању социјалних радника потребно je у наставне планове и програме унети допуне у психологији и социологији људске полности односно у социјалну патологију брака и породице, патологију понашања младих л>уди, њених узрока, те начина спречавања и уклањања, и садржаје из подручја хуманизације односа измеБу полова. Сейм будућим наставницима потребно je више знања из педагоги je, етике, биологи je и психологије. Осим поменутих професија потребно je одређено стручно знање из области односа полова и неким другим стручньацима: у економски студи] нпр., треба укључити, поред садржаја из демографије, популационих питана и планирања порюдице, и друге аспекте. На филолошким факултетима, посбено у изучавању књижевности потребно je укључити садржаје из области хуманизације односа полова, како би се постигло комплексное гледање на овај сложена меБул>удски однос, старајући се при томе за марксистичко тумачење и анализу одговарајућих текстова и садржаја.