Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

492

АНАЛИ ПРАВНОГ ФЛКУЛТЕТА

области. При томе би вероватно друштвени договори република и покрајина могли да буду погодан инструмент за ову сврху. С друге стране, Уставом СР Србије од 1974. у ствари je, планом 301, ииституционализован један обхшк унификације законодавства републике и покрајина у виду доношена закона којима се, на основу сагласности републичке и покрајинских скупштина, одреВени односи регулишу јединствено за целу територију републике. Према томе, и унификација прописа може да представла сврху интерних упоредних проучавања. Једна од сврха, и то опет врло практичних, интерних упоредних проучавана (мада и овде у рудиментарном виду), лежи у потреби да органн управе и судски органи у свакој појединој републици и покрајини (као, уосталохМ, и у самој федерацији) познају прописе и других, а не само сопствене републике односно покрајине. Y низу случајева они ће своју одлуку морати да донесу водећи рачуна о тим прописима, а то значи уз ibKsoßO претходно познаване. Исто тако, читава облает решавања интерног сукоба закона, која у нас добнја необично у значају, захтева одговарајућа интерна упоредна проучавана ( 7 ). Аа<ъу сврху интерних упоредних проучавана у нас видим у задоволавану потреба теоријског уопштавана у оквиру педагошког односно научног рада. За разлику од стана све до скора када су, како je напрел изложено, изрази југословенско право и право федсрације (савезно право) практично били синоними, данас je неопходно при проучавану јутословенског права у низу области узимати у обзир и ову интерну упоредну компоненту, тј. познавати не само савезно него и републичко и покрајинско право. То je, најпре, с.уучај у вези с педагошким радо.м, а, пре снега, наставом на правшш факултетима. Наставши план низа позитивноправних дисциплина на сваком пој едином нашем факултету мораће да обухвати проучавана како савезног тако и репуб.шчког и покрајннског права или чак (у областима у којима федерација внше нема права на законодавно регулисане нпр. у породично.м и наследном праву) искључиво репуб.шчког и покрајинског права. При то.ме je вероватно на месту претпоставка да ће се у настави на свакохМ пој едином факултету посебна пажна обраћати на право сопствене републике односно покрајпне, а.ш пикако уз занемариване права других република и покрајина. Прехма томе, интерна упоредна проучавана права република и покрајина се на овом подручју намећу као неопходна. Исто тако, када je у шггану научноистраживачки рад, обрада у виду хмонографнја, ч\анака и c.v. ту се и досада поже.ъна међународна упоредна кохмпонента ове обраде сада неминовно мора допунити Штерном упореднОхМ кох\шонентохм, уколико су у пнтагьу института којн су различите регулисани у појединим репубхшкама (покрајинама). Jep ако je до сада неко, СхЛужећи се превазиђеном хметодологијом, и могао да сбрађује искхъучнво југосх\овенско право, без узимана у обзир ставова нностране теорије и решена иностраног законодавства, чнме je несумниво осиромашавао резултате својих проучавана, а.ш их нпје неизбежно

(7) В. о овоме Б. Благојсвић: Регулисање сукоба републичког односно покрајинског закона са законами других република односно покрајина (колизионе норме). ~ Странк правки живот”, бр. 86, 1974, стр. 3—17.