Arhiv UNS — Crkveni listovi
ухнарвма, и ту су напоменути по неки обвчаји, која су се одржала кз доба, кад су Грци црквом у тим крајевама управљали. Првлазв за тијем на побожвосх а врлине народа, па на сујевјерје и појаве која су шхетнв по часхоћу вјере, те се дохаче жалосног обвчаја, да народ избјегава всповијест, ваљда с тога, што је слабо поучаван о потреба те тајне. Обичај је такође ружан, да се врло радо сродници узамају, а тако исто да ама доста не благословљених бракова. Епископ је сам већ иредузео мјере против овах обачаја а и сабору архвјерејском предлаже неке, којима би се могло овоме на пут стати. Осврће се за тијем на покушаје римске прооаганде за увију. Ево шта о томе говора еоаскоп Даматрвје: „Позеато ће бахи св. сабору да је римска црква у ровије време, користећа се незгоднам политичкнм пралакама православвог народа на встоку, развилажвву делателност да их отпади од православља и за себе врвдобије. У тој Цoља њеии мисвонара разаалв су се по целом балкавском полуострву, вмајућв богата сресхва ва расположењу. У обласхв солунској обрлатвли су знатав део православног народа и склонила га аа увију. У кнежевива Бугарској у Софијв вмају своју цркву в пжоле за мушку и женску децу. У првама раде мвсаонари разнвх редова, a у другима монахвње. Изговарајућв се релагвјозвом потребом радевака, која раде ва жељезнвчкој прузи, она су у новије врема почели вутоватв и по вашој звмљи. Најпре су успели да им се одобрв у Нвшу капела за свршавање Богомоља по својам оиредшиа. За там су и овде отворили школу за децу својих верних. Ho у самом почетку свога рада видело се да вм је главва намера пропагавда за уввју. Свештеввк који је ранвјв бао (Нвје ли то онај иств, што се сад бавв у Црној Горв? Ур.), ову своју намеру јавно је всказивао, које у раз говору са еашвм интелвгевтнвм људима, којвма је доказввао користв од једвнства православне и римокатолвчке цркве, које пасањем по стравам новинама, како je у Србаји згодно земљвште за Јнвју. Мв смо билв врввуђеав да о оваком поступању поменутог римокатоличког свештенака, јаввмо како Његовом Васопреоовештеаству Г. Митрополвту тако и Г. Мивастру. Усљед овога тај је свештевак уклоњев, а на његово место дошао је други из Бугарске, који је претходво опоменут, да се ве сме упуштати ви у какву пропагавду, у колико се вста забрањује в земаљским уставом, вего да сав свој рад органвчв аа своју капелу и духовне вотребе своје рамокатолвчке пастве. Но ов ваје вашао за потре бво да се по овој оаомевв управља в да воклаља особату пажњу пропи сима ваших закона. Чешће смо имала прилвку да чујемо, како се у згоднам првликама и он упушта у разговоре, пободао оаама његовог претходввка. Но неимајући накаквога Факта у рукама насмо приступалв накаквам мерама. Међу твм он је свој рад продужио в корисхећи се вашим дужвм одсуством, док смо пуховала по епархвја и док је персонал Ковзвсхорвје био ва Ферајама, пошао је једав корак даље којим се потиуао обелодањује његов задахак у нашој земљи.
288