Arhiv UNS — Crkveni listovi

Post i zdravlje UMERENOST NE MOŽE DA ŠKODI

od jela i pića određenih dana ili u vreme verskih praznika ima, sem religioznog i svoj zdravstveni aspekat

ojedini vemici često postavljaju pitanje Plekaru: da li je post štetan ili se, naprotiv, može smatrati nekom vrstom korisne dijete? Svima njima, zajedno, niкако ne mogu da odgovorim, jer kao lekar, ne ulazim u njihov kolektivni, religiozni odnos prema postu, već isključivo u neke medicinske aspekte, a oni su, u svakom pojedinačnom slučaju, sasvim iđnividualni. Uopšteno, mogao bih da kažem samo sledeće; 1. Nikako ое treba brkati pojmove posta i dijete. Prvo proizilazi iz duhovne, a drugo iz fizičke potrebe. Zadržimo se na ovom drugom jer, naglašavam, nisam duhovnik. Post je, ne zaboravimo, jednak za sve vemike (naravno, prema konfesiji), dok dijetu određuje lekar, svakom pojedincu posebno, prema njegovom zdravstvenom stanju, na osnovu egzaktnih analiza. 2. Največem broju zdravih, odraslih osoba, uzdržavanje od masne hrane, jednom oedeljno na primer, ne može da škodi, naprotiv. Za mnoge koji imaju teškoće sa viškom kilograma, takav post pogotovo ne može da škodi, ali, sa medicinskog stanovišta, neće ni da pomogne. Jer, da bi se višak kilograma smanjio, potrebna je sistematska i trajna dijeta, a ne jednodnevno odricanje. 3. Strogi post, koji podrazumeva višednevno apsolutno uzdržavanje od hrane, tekari bi nazvali strogom dijetom ili čak privremenim gladovanjem koje se primenjuje u boinicama, kod pacijenata u akutnom stadijumu neke bolesti (teška upala bubrega ili krvavljenje čira u želucu, trovanje hranom, nikotinom, i $l.). Kod zdravih osoba ni takav, ozbiljniji oačin uzdržavanja od jela neće prouzrokovati zdravstvene neprilike. Ali, osobe koje imaju problema sa manjkom ili viškom stomačne kiseline, čir na želucu ili dvanaestopalačnom crevu, katar creva i sl. ili su izrazito mršave (tzv. izgled neuhranjenosti) pre takvog gladovanja moraju da se posavetuju sa lekarom. 4. Deca i oraladina, uopšte, zbog stalnog rasta i velikog utroška energije, trebalo bi normalno da se hrane Ako im se, ipak, nedetjno jednom uskrati masnoća, uz inače uobičajenu ishranu, to im apsolutno neće škoditi. S.Odricanje od mesa, određenog dana u nedeIji Ш mesecu neće škoditi ni jednom zdravom čoveku. To je slično kao i sa masnočom životinjskog porekla, pa se čak može i preporučiti nezavisno do religioznih osećanja. Tu, naime, nije reč o ozbiljnom i trajnora lišavanju organizma, već pre o umerenosti, To bi bili moji saveti, najkraći i najuopšteniji. Znam da nemam pravo da utičem na bilo čiju ličnu odluku o postu, naročito onom strogom, iscrpljujućem, zavetnom, ali sam kao zdravstveni radnik dužan da u takvim slučajeviraa predložim konsultaciju s lekarom dr.

Martln POPE

Postoji li neka „viša sila"?

SLUČAJNOST ILI SUDBINA

Iz strane stampe

Drama Kenedi iz 1960.-63. godine bila je zaprepaSćujuće slićna u temi, poenti i lićnostiraa sa linkolnovom dramom iz 1860.-65. godine. Od ćitave dekade 1860. godine mogu se povući paralele do dekade 100 godina kasnije. Evo poređenja: • U obe dekade Amerika je bila podeljena po pitanju ratnih i građanskih prava. • Nerairi zbog regrutovanja 1860. u potpunosti su se poklapali sa otporom regrutaciji 1960-tih. • Po tri predsednika su bila inaugurisana u svakoj od dekada, a u oba slućaja je prvi übijan u atentatu. • Linkoln je izabran 1860, Kenedi 1960. • Linkolnov sekretar bio je izvesni Kenedi, a Kenedijev izvesni Linkoln. • Na dan atentata Linkoln je sedeo u Fordovom pozorištu, a Kenedi se vozio u Ford-Linkolnu. • Obojica su übijena u petak, u prisustvu svojih žena. Obojica su übijena s leđa, u glavu. • But je übio Linkolna u pozori§tu i pobegao u skladište, a Osvald je pucao u Kenedija iz skladišta i pobegao u pozorište. • Oba atentatora su bila übijena pre nego što su dovedena pred sud. • But je rođen 1839., a Osvald 1939. i obojica su bili južnjaci. • Oba potpredsednika su se prezivala Džonson i obojica su bili južne demokrate, obojica nekadašnji senalori. • Endrju Džonson je rođen 1808. a Lindon Džonson 1908. godine. • Linkoln i Kenedi bili su jedini amerićki pređsednici koji su bili tetovirani. Iz predosećanja: .Skok u budućnost"

Herberta Grinhauia

Da U se istorija ponavija: Linkoln i Kenedi

LAPONCI SLAVE SVETLOST

U noći godišnjih smena oko Polamog kruga sve prolazi bez slavljeničkog i prazničkog raspoloženja. Stanovnici Laponije, posebno njeni starosedeoci Sami (Laponac je pogrdan izraz) prilično su ravnodušni prema ispraćaju jedne i dočeku Nove godine i taj trenutak obeležavaju samo zato što ne žele da budu izvan ostalog sveta. Međutim, nekoliko dana ranije, oni žestoko i uz sve paganske običaje proslavljaju najavu svet-

losti, koja se prvo stidljivo pojavljuje iznad horizonta da bi zatim, postepeno, potiskivala noč koja od novembra vlada na ovim prostorima, uz čvrsto verovanje u zakone prirode. Deca starosedelaca oko Polamog kruga, bez obzira na raspoloženje starijih prema smenama godina, igraju svoje igre praveći deda Mraza, a snega imaju u izobilju već< deo godine.

VERA

65

VERA