Arhiv UNS — Listovi stranaka
klase, koja pomoću nje postaje i politički vladajuća klasa, te tako stiče nova sredstva za ugnjetavanje i eksploataciju potlačene klase...“ (Marks —Engels, Izabrana dela, str. 310, „Kultura“, 1950 g.) Ili; ~...Ona je, naprotiv, proizvod društva na određenom stupnju razvoja; ona je priznanje da se to društvo zaplelo u nerazrešhm protivrečnost sa samim sobom, da se pocepalo na nepomirljive suprotnosti koje je nemoćno da savlada. A da ove suprotnosti, klase sa suprotnim ekonomskim interesima, ne bi u jalovoj borbi iscrpljivale i sebe i društvo, postala je neophodna sila koja prividno stoji iznad društva i koja treba da üblažava konflikt, da ga drži u okviru granica ~poretka“; a ta sila koja je proizašla iz društva, ali koja se stavlja iznad njega i sve se više otuđuje od njega, jeste država...“ (Engels, Razvitak socijalizma od utopije do nauke, str. 308 —309.) Dalje: „...Prvi akt u kome država stvarno istupa kao pretstavnik celog društva uzimanje u svoje vlasništvo sredstava za proizvodnju u ime društva ujedno je i njen poslednji samostalnl akt kao drzave. Mešanje drža\me vlasti u društvene odnose postaje u jednoj oblasti za drugim izlišno, i onda samo po sebi prestaje...“ (Str. 146.) Ili; „Društvo sebi shura organ za čuvanje svojih zajedničkih interesa od unutrašnjih i spoljnih napada. Taj organ je državna vlast. Cim je nastao, taj organ postaje samostalan u odnosu prema društvu, i to utoliko više, ukoliko se više on pretvara u organ jedne određene klase, ukoliko on više direktno ostvaruje vladavinu te klase...“ (Engels, Razvitak socijalizma od utopije do nauke, str. 384.) Država je organ klasne vladavine ili klasni instrument. Ali ona je to odnosno, ona može ovu ulogu da izvrši samo zato što se javlja i kao reprezentant celog društva na onom stepenu razvoja kada se društvo pocepalo na klase. Ali, država je pretstavnik interesa društva u celini, jer u društvu koje se pocepalo na ekonomski suprotne klase nema niti može biti drugog organa koji bi pretstavljao interese društva van države. Ali kao pretstavnik interesa društva kao
14
SOCIJALIZAM