Arhiv UNS — Listovi stranaka

DRUŠTVENE OSNOVE REFORME ŠKOLE

KRSTE CRVENKOVSKI

Povećano interesovanje zajednice za školu potiče još iz prošlog veka, kada su u društvu proizvodne snage dostigle takav stepen razvitka da su od neposrednog proizvođača zahtevale određeni kvantum znanja, koji je jedino škola mogla pružiti. Dtada je to interesovanje stalno u porastu, a pogotovu danas, kada su savremena nauka i tehnologija sve tešnje vezane za proizvodnju i društveni život. Da bi Ijudi mogli proizvoditi i učestvovati u društvenom životu, oni moraju biti na određenom stepenu opšteg obrazovanja, tehničke kulture i praktičnih radnih navika u savremenom smislu. Sam razvitak tehnike i njena primena u proizvodnji, čak i bez obzira na postojeće društvene odnose, zahtevali su da se izmeni stav društva prema školi. Školu treba osposobiti da masovno obrazuje i osposobljava Ijude za učešće u proizvodnji i savremenom društveno-poUtičkom životu. Nije slučajno što danas u borbi, pre svega velikih država, za dalji razvitak proizvodnje vlada prava utakmica u školovanju kadrova. U našoj zemlji u vreme bumog revolucionisanja proizvodnih snaga, menjanja starih i izgradnje novih socijalističkih odnosa, određeni stepen obrazovanja (školskog ili vanškolskog) građanina-proizvođača postaje neophodan za dalji progres društva. Danas svakako nije dovoljno samo usko stručno, zanatsko znanj-e, јег proizvođač na savremenim nazvijenim i podložnim stalnom daljem razvitku, sredstvima za rad počinje, pod uticajem društvenih promena, i usled njegove organizovane borbe,