Arhiv UNS — Listovi stranaka

sebno finansirane, a posle njih školovanje se može produžiti i na univerzitetu. Gimnazija će posle dovršenia novih nastavnih planova i programa postati savremenija, praktičnija, prilagođena potrebama života, u isto vreme dobiće karakter i završne škole, a pretstavljaće i školu koja će mlade Ijude pripremati za studiranje, no pre svega na pojedinim fakultetima. U gimnaziji se predviđa izvesno usmeravanje na pojedine oblasti nauka, što će pomoći boljem pripremanju učenika za studiranje na univerzitetu. Društveno upravljanje školama dalo je niz pozitivnih rezultata i stvorilo nove forme rada koje su novim zakonom o školstvu mogle i dalje biti unapređene. Preko novih saveta za prosvetu daleko više će se omogućiti povezivanje i zajednička delatnost organa društvenog upravljanja školama. Saveti za prosvetu, formirani u početku kao državno-društveni organi, razvijali su se sve više u pravcu jačanja njihovog društvenog karaktera, u čemu se i ogleda proces deetatizacije naše ргоsvetne politike. S druge strane, oni novim Zakonom postaju neka vrsta organa teritorijalno-društvenog upravljanja. U opštinske savete za prosvetu, pored određenih organizacija, svoje delegate će slati i same škole odnosno školski odbori, a u sreske savete za prosvetu opštinski saveti i sve tako do republičkih saveta. Ovim vertikalnim povezivanjem omogućuje se kako bolje upoznavanje s neposrednom problematikom tako i jedinstvenije rešavanje problema od zajedničkog interesa. Naročito u vreme reforme škole, što veće angažovanje zainteresovanih faktora i pre svega prosvetnih radnika, pokretanje i razvijanje njihove inicijative od presudnog je značaja za uspešnu realizaciju pravilno određene i socijalistički usmerene politike u oblasti prosvete. Principi na kojima je zasnovan zakon polaze od postavke da u školi nema viših i nižih organa društvenog upravljanja (školski odbor, nastavničko veće, direktor) već da su oni podjednako odgovorni pred društvom za celokupan uspeh i napredak škole, a pred zakonom za one zadatke koji su im stavljeni u nadležnost. Jedino se na taj način postiže određeni cilj da se Ijudi u organima društvenog upravIjanja osećaju odgovomi pred dmštvom i rade i zalažu se po svojoj savesti i svesti a ne iz straha od odgovomosti pred pret-

60

SOCIJALIZAM