Arhiv za istoriju Srpske pravoslavne karlovačke mitropolije
Архив за историју српске православне карловачке митрополије 133
Тако дакле школе ће и опет остати у оном истом, по већој части жалосном стању, .у ком се данас налазе, а Савет ће школски остати и у самом непознавању стања својих школа, при свем том, што ће се и у напредак састојати осим предсједника, референта и бележника, из 8 чланова стручњака (8. 1.)
Митрополит је главни надзорник свију у обсегу Митрополије постојећих школа србских (8. 3. ал.
Ал је и школски Савет главни школа тих надзорник (5. 8.); па с погледом на определење то (8. 8.) с једне и на начин избора и састав Сабора и поступак при донашању одлука у школском Савету (5. 7.) с друге стране, бити ће и сами стварни главни надзорник школа, дочим Патријарх-митрополит остаје, да као титуларни тек само на папиру фигурира, и да тиме за неку фирму конфесионалну служи, макар да школе упитне уредба у речи стојећа не назива конфесионалнима, а уједно, и да се таким поступком свака одговорност на Митрополита а и Епископе, односно на цркву обали.
Истина 5. 11. опредјељује да је Савет, одговоран Сабору, али није ли таква одговорност фиктивна 2 Јер остављајући на страну, да чланови Савета обично седе и у самом Сабору, и да су у томе више мање мјеродавни, гди се још тело такво морално, које се“ као што је пројектирани Савет школски, периодично од времена на време, и то не свагда од једних и истих чланова (8070. у сједницама састоји, и у ком се зјапје зеззјопе 5езв1опз РгогосоН не аутентицирају од присутних у сједницама чланова, може с успехом повући на одговор 2 Нећемо ли од повучених на одговор један на другог кривицу бацати, и сви можда на референта, бележника и Митрополита предсједника Како права кривца пронаћи“ И неће ли се, као што данас бива, морални кривац за свеколике нереде тражити у Митрополиту и од државе, и од цркве, и од народа, паи самог тог тела при свем том, што су Митрополиту руке везане при околности, гди се тело без сваког сутицаја од стране његове склапља (5. 1.) и гди он никаква права, доли једне дужности, да седнице сазивати (5. 1.) и гласове купити, те по већини тих закључка проглашавати (8. 7.) и ове наравно са својим подписом провиђене и експедирати има. |
У осталом и опредељени број чланова (85. 1.) не само да је скуп, будући да исти (8. 5. вуку дневнице и накнаду за путне трошкове, како који ове последње наравно нарачунају, из клирикалног фонда, који се већ на толико црпи, да ће сеи у капитал задирати морати; него није ни нуждан покрај референта, о ком се предпоставити мора, да ће бити не само стручњак (8. 3. а1. 3.) већ и један од најбољих школских стручњака, и ком ће дужност бити поглавито, и све, што је за унапређење праве школа тих цјели, приуготовљавати, те и старати се како ће ту спрему чинити и покрај још и бележника који ће, ако не баш по уредби баш (8. 3. ал, 3) а оно по гласу представке свакојако бити морати и опет један од стручњака школских. |
И не само да није нуждан тај број чланова стручњака, већ је он и сувише доказ излишан покрај стручњака референта и струч-
њака бележника, којих мњенију иу самим стручним питањима сви