Beogradske opštinske novine
99
Чинећи ове примедбе комисија иалази, да је некоректно од стране суда и што је у практику увео, да за по неке послове издаје плату поједином чиновнику или служиоцу на неке особене признанице, а не на општи платни списак; јер на овај I чин често се може узети у службу неко на рачун неких мнимих послова, па да се тај издатак често провуче и неопажен. То не треба да буде у будуће. Што се тиче рачуна прихода он није специјалисан као што треба, јер су по иеколико позиција уједно стављене, као што је н. пр. код позиције ггод бр. 66 где није одвојено: шта се добија од такса говеђих, шта од овчијих и шта од козијих. А и приход по мишљењу комисијском би могао бити већи, но што су неки од оних извора, који су означени иод II., III, и IV., само да се је већа контрола била обратила на оне који су их наплаћивали. Неки од извора са свим су изостављени, као што је онај од новог гробља и неска, а неки су стављени у малој ниФри, као што је такса од псетарине, Фијакера и т. д. Колика би пак цифра од свега тога била пронаћиће се, кад се буде прегледао рачун, а комисија за преглед буџета то није могла чинити, једно, што би јој за то потребовало доста времена, а друго, што би било места приступаљу овоме раду тек онда, кад би рачун расхода био много већи, но што је приход, те би онда потребно било проналазити изворе и стављати веће позиције прихода у рачуну. Те потребе нема, јер сума прихода превазилази суму расхода; па с тога све означене нозиције прихода треба оставити онаке као што су. III. Према овоме, општински буџет за ову гогину имао би да буде овакав, као што је комисија у овом под •/. свом нацрту саставила.
На закључку овог извештаја, комисија поред горњих напомена има одбору да саопшти и ту неправилност од стране суда: што је без одборске одлуке и лицитације, устуггао под кирију један плац под број 37. прихода и што, кад је закуп о обали закључен са г. Миланом Јаношевићем, раскинуо, није поново под закуп дата, но је оставио да приход од ње под врло слабом, а можда и никаквом контролом, наплаћује једно лице од њених служитеља, те је због тога добијена, и од тог извора прихода унешена, врло мала сума. Тако исто на суду стоји и та незаконитост: што је по 6. алинеји пом. чл. 78., дужан био закључити општинске рачуне најдаље за шест недеља по свршетку рачунске године, а он то није учинио до данас, — дакле ни после осамнајест недеља. С тога треба позвати суд да то што пре предузме, иначе мора протећи година и више дана, док се то учини, а за то време може се општина знатно оштетити. Јер неполагање рачуна, осим тога што не даје знања о правим општинским изворима, може служити и као сретство прикривања правог стања имовног. А пошто не вреди ни уговор о закупу имања под бр. 37., треба суд и њега да раскине, па да га јавном лицитацијом под закуп да. То треба да учини и са обалом, а против закупца Јаношевића, да предузме све мере којима би се наплатила од њега штета,
коју је проузроковао тиме, што своје обвезе по уговору није испуњавао. Наиослетку, комисија има приметити, да у рачуну расхода стоји сума под бр. 88, од 47.000 динара за издржавање сиротиње — а то је доста повелика сума; па како се с њоме као таквом може боље сиротињи иомоћи на друге начине, н. пр. подизањем сиротињске зграде, кујне и т. под.; то је част комисији, да о овоме обрати пажњу и члановима одбора, како би и они нромислили о овој ствари, те предложили: шта да се предузме, те да се правој сиротињи у ствари помогне, јер на овај начин до издржања долазе често и они којима не треба давати, а права сиротиња т. ј. та: у коју долазе немоћни, стари и за рад по све неспособни, често се и обилазе. Мећу тим док то не буде, треба одредити комисију која би имала задатак: да се лично уверава о свима који помоћ примају је су ли они сви овд. грађани, и да ли долазе у ред тих људи којима због сиромаштпне, старости и неспособности за рад, треба општина да помаже; као и да у једној Фамилији не примају по више њих члаиова помоћ, те се тако једној Фамилији даје више, док друга може да остане и без сваке помоћи, — па да поднесе извештај са предлогом коме треба ову помоћ давати. 13. Марта 1889 год. У Београду. чланови комисије : Ђ. С. НовановиЈ, М. Велизари^ Петар Д. Видаковић Гргур Миленкови^ Свет. Милојеви*. Милан Ж. Маринкови+1 М. М. Банкови^.
РЕФЕРАТ 0ПШТИНСН0ГА СУДА НА извештај буџетс^е Ј ^омисије Поухтована Госиодо одборници! По 38-ом члану закона о устројству општина и општинских власти, буџет општине саставља општински Суд, и пошто га одбор општински ирегледа и одобри, подноси се на коначно одобрење Господину Миниотру Финансије. Према овоме законскоме наређењу, општинског је Суда дужност да буџет састави тако, како ће сразмерно бити могућности за подмирење потреба општине, а да се никако не изађе из граница стварнпх годишњих прихода њених. На томе основу састављан, буџет наше општине није изневерио још ни једне године, него је редовно бивало више прихода одциФара буџетом предвиђаних. Овако повољно стање општине, допуштало је да се из године у годину повећавају и све оне позиције буџета, које служе за подмирење главних иотреба општинских, те да тако сваки годишњи нораштај редовних прихода корисно послужи на унапређењеопштинских послова. На такав начии општииа је и дошла у могућност да данас размерно целокупној снази може на најважније потребе своје одвајати скоро довољне суме, као што су н. п. нозиције: