Beogradske opštinske novine

Број 18

— 147 —

Год. XX

који би у смислу чл. 30. и 32. имали право гласа на општинским зборовима, а сем тога колико би свако село било удаљено од ошптинске суднице. Спроводећи овакве предлоге Министру, надзорна власт у сваком случају саопштиће и своје образложено гледиште односно предложеног груписања или разгруаисавања. Ако би где наступио случај, да општинска власт не би хтела, да по изјављеној жељи грађанапозове збор]за разгруписавање које од дотичних општина; или за састав нових општина, онда ће надзорна власт по тражењу интересованнх грађана нареднти општинском суду да у законом року изврши све што треба за сазив збора за репхење ове ствари; па ако општински суд ни тада не би по том захтеву у законом року урадио што треба; онда ће надзорна власт поступити по чл. 36. зак. о ошптинама. Како је међутим, по чл. 33. тач. 8.и 10. поменутог закона, надлежан општински збор, •да решава питања о називу општине и о месту где ће бити ошнтинска судница, то при образовању нових општина треба имати у виду једновремену расправу и ових питања, како би се са решењем предлога о груиисању или образовању једне општине на чисто знало и како ће се дотична општина звати и у ком ће јој месту бити судница. По себи се разуме да надзорна власт треба да скрене пажњу онштинској власти на пропис чл. 13. који ближе одређује услове о месту суднице и на другу алинеју тач. 11. чл. 33. закона о општинама по којој оваква питања збор решава по предлогу општинског одбора и пошто је предходно саслушао мишљење иижињера и лекара. Како је по тач. 1. чл. 33. закона о општинама општински збор норед осталог надлежан још и за бирање иредседника, кметова, одборника и њихових заменика, и како први избори ових часника по овом закону — чл. 180 — морају да се изврше најдаље у року за три месеца од дана кад је закон обнародован, то је потребпо да се одмах предузму и благовремено изврше сви предходни послови, којипо закону условљавају правилну и пуноважну радњу зборова за изборе општинских часника, те за то у првом реду треба настати, да онштински судови најдаље за 15 дана, од дана кад овај распис добију, израде неазбучне спикове свију грађана, који по члану 30. с обзиром на члан 32. имају право гласања, и да их јавно у судници на углед изложе првог дана по истеку горњег рока. А на десет дана пред збор председник општине и деловођа дужни су према последњем одељку члана 21. из тога списка саставити азбучни списак гласача. Ови спискови треба да су израђени строго по пропису члана 22. У колико за њихову израду општински судови не располажу довољним податцима, ради тачне оцене, да ли поједини грађани имају услове правних гласача из члана 30. закона, нека се користе чланом 23-ћим закона, по коме су све власти дужне давати општинском суду нодатке потребне за састав азбучних спискова. Кад списак буде готов и објављен, он се по члану 24. може мењати и допуњавати, „све до на један дан пред општински збор" „према томе, да ли ко зато време задобије или изгуби право гласања." Да би се и исправке спискова тачно вршиле, треба имати на уму пропис члана 21. закона, по коме сваки грађанин дотичне оп-

штине мон;е без таксе, и за себе и за другог, азбучан списак, у свако доба прегледати, иреписати и против истог чинити примедбе и тр^жнти исправке, било писмено било усмено.Ако би ко са решењем о траженој исправци био незадовољан, има право жалити се надлежном суду, чије је решење обавезно и за општински суд и за жалиоца. При изради спискова и њихових исправака треба скренути нарочиту пажњу општинској власти да ови буду тачни и исправни, јер су они основна законска погодба за вредност свију послова, који на збору по закону треба да буду расправљени, те ако сиискови не би били уредни, него бн били састављени противно закону, онда би и радња збора, који је на основу таквог азбучног списка дејбтвовао, била без праве вредности. Да тога не би било, закон јеучл. 157. предвидео за председнике и писаре општинске казну губитка једномесечне плате, пошто је њима и дао право и дужност, да само они састављају азбучни бирачки снисак и решавају о траженнм исправкама по чл. 3. зак. о општинама. И како према првој алинеји члана 168. истог закона тужбу за овакву кривицу противу њих може дати не само свако приватно лице дотичне општине, но и надзорна власт, то је ова позвана, да на ову важнудужност општинског суда, а нарочито председника и писара обраћа редовну пажњу, и да контролише, да ли су азбучни спискови израђени како по закону треба и на време, па где год примети, да спчскови нису у опште израђени или су израђени неправилно, да им скреће пажњу на законске нрописе. Чим протече рок од 15 дана за израду азбучних спискова и пошто се за сваку општину увери, да је азбучни списак готов и изложен грађапству на углед, начелство ће наредити, да се приступи избору општинских часника иазећи, да до истека законског, тромесечног рока, избори буду завршени у целом округу. На ту цељ начелство ће имати на уму онакву објаву збора, какву нроиисује члан 35. у вези са чланом 55. закона о општинама, и да од дана огласа о сазиву збора, па до дана збора, мора протећи најмање 8, а највише 15 дана. Да се не би због могућих оспоравања о дану објаве сумњичила законитост зборских одлука, добро је да се ошнтински суд не користи најкраћим роковима. За руковођење радње на општинском збору и за расправљање свију питања, која бисепојавила за време збора, по члану 38. истог закона предвиђен је нарочити гласачкч одбор. Но за прве изборе ошитинских часника, по члану 181-ом гласачке одборе за сваку опшгину бира садашњи општински одбор и то из своје средине једног писменог одборнииа за председника, а четири писмена лица из општине, која имају право гласања на општинском збору, за чланове гласачких одбора. Због тога нека начелство и среске власти нареде свима општинским властима у своме подручју, да одмах у смислу овог наређења поступе и изврше избор гласачког одбора. Да се пак не би десило, да на дан избора, и нема уредно састављеног гласачког одбора, без чије сарадње и сва зборска радња не би имала вредностн, начелници срески благовремено и пре дана избора мо-

рају се уверити, да је сталан гласачки одбор на овај начин изабран. А да се не би у току зборског рада десио неред, који би могао довести до растурања збора, председници бирачких одбора треба да обрате најозбиљнију пажњу на њихове дужности из члана 39. закона. У том смислу сваког проузроковача нереда, општинска власт дужна је казнити, или га с тужбом одмах спровести надлежној полицијској власти, ако је кривица већа. У циљу сузбијања изгредннка, предвиђено је и самим законом о општинама, доста строгвх одредаба. Нека начелство упути и среске и општинске власти да те одредбе проуче и да их у сваком случају, у коме је то по закону потребно, примењују. За сваки неред на зборовима и растурање зборова поводом таквих нереда, одговараће ми лично срески начелник, ако са одговоррам лицем није одмах, строго по закону посоупљено. А, ако би општински председницп иропустили извршити своју дужност, итл можда још и намерно заклањали изгреднике и ишли им на руку растурању збора, нека надзорна власт према њима предузме истрагу и даље шта треба по закону уради, а мене одмах депешом извести ради даљег поступка. Да би таквих појава било што мање, а у колико би их било да би надзорна власт у смислу 2. алинеје чл. 39. закона могла одмах прем а изазивачима нереда поступ *ти по закону, нека начелство нареди среским начелницима, да по могућству лично присуствују овим изборима, а где не могу лично, да одреде нарочитог и што снремнпјег писара, који ће зборској изборној радњи по праву из члана 144 присуствовати и о радњи збора поднети своме старешини извештај. Да би се зборска радња исправно документовала заиисником, који закон предвиђа и који служн као доказ за оцену питања о уредности зборске радње, а нарочито у питањима избора, нека начелство препоручи општинским судовима да добро проуче пропис из чл. 46, 47 и 53 закона општинског и да с изборним актима и записником у свему по тим одредбама поступају. Где год би се десио случај, да ни један од кандидата не би добио савршену већину, каква се тражи по чл. 49. закона,те би по чл, 50 требало извршити ужи избор између оних кандидата који су добили највећи број гласова, гласачки одбор дужан је одмах саставити оглас за нов збор и предати га очштинском суду да га објави и гласаче позове на збор. Оглас о том збору мора садржавати све што прописује чл. 51. закона. Прн том треба имати на уму да рок за ужи избор не може битикраћи од три, ни дужи од осам дана. Ако ни на ужем избору ни један кандиддг није добио савршену већину, онда треба резултат избора утврдити и обј авити по чл. 52. закона. Колико одборника и њихових заменика и кметова треба изабрати за сваку општину, предвиђено је у чл. 68. и 98. закона, а какве услове треба да има један грађанин па да може бити изабран за општинског председника, кмета, одборника или заменика прописанојеу чл. 69. и 103. закона. Односно осталог особља општинске власти, о комејереч у чл. 110. и111. закона, треба имати на уму, да благајника бира и отпушта општ. одбор, а деловођу и писара опгапмнског суда, бира иотиуштаопштински суд.