Bilten Bitefa

&8

KOMUNIS!P Beograd X.1975

Sedmi BITESERE NBOPHODNOST IZMSNS + ı KONORPCIJE Borislav Andjelić

Još jeđan Beogradski internacionalni teatarski fešstival je prošao, i još jednom je propuštena prilika da se ova manife-< stacija iskoristi na pravi način. JepP, ako se izuzmu tri ili četiri dobre predstave od njenog dvoneđeljnog programa ostaje više negsuvisil h ostvarenja, prikazanih pod nazivom novih tenBencija, kojekakve egzibicije i scenska "obkrića" koja studentbski teatri korigte već desetak gođina, predstave radjene osrednje, Što poođavno pripađaju "starom dobrom buržoaskom teatru", ukratko, program koji tbreba što pre zaboraviti.

I ove gođine, kao i nekoliko puta ranije, nije se znalo đa li je BITEP: a) smotvza trenutnih kretanja u evropskom teatru (sa ponekim gostom sa strane): b) festival ekstremnog scenskog avangarđizmnan: c) prikaz odredjenih pozorišnih tendencija, odredjene orijentacije, ili: d) ođ svoga toga pomalo. Na osnovu onoga što je vidjeno ovo godinu, verovatno aa je poslednje naj= bližepravom stanju stvari, Usvajanjem ta teze može se naći mnogo Štošta pod okriljem Pestivala, a da so pri bom niko posebno ne obavezujao niti ikoms izuzcibno zaiorai Ođređdujući se prema BITEP-u i dolima prikazanim na njomu tokom ovih seđam gođina, naše pozorišna umotnost je jimala i svoj kritički odđgovo”r i svoje putokaze koji su za orijontaciju sređinc bli od zbačaja. BITBP je svojim najzrelijim ostvarenjima proteklih godina, u trenucima sivila ili proloma u našem pozorištu, ogvetijavao moguće dalje putoevc, ukazivao na noka nova rešo nja, Ali on jo takodje, delovao i onom svojom stranom u kojoj su preovladji-" vali zabavljački i komercijalni interes, prosvotiteljsko i Troformatopske idocje, političko i propagandnc namopne. Naravno,„ bo so odnosi i na politički štetne orijontacije. I toga je orpganizator BITHH-m morao biti svostan. Otuda jc izbor predstava i iđojne orijontacije Postivala ogetljivo pitanje a otuđa i DOtreba za dubokom analizom onog: dobrog što je BITEP sobom doneo. Ali, i onoga što dc BILTBP takodjo aformmisao, samo u suprotnom smislu. Jor, svo jo očigledđnijo da je na pregsuđnoj raskrsnici.

U svojim nastojenjima BITEP se, naime, sva izsmpazitijoe suočavs i gsukobijava scprobiomimn konccpcijo,„ unutrašnjo OMTPganizacije selokcijoe, žirija, monopolizma, najzad sa celim dru štvonim kontokstom u čijem okrilju mz 'nifostn i'cija protiče. Moramo sc, pre svega, potsctiti đa najvrodniji rozultati dosnšnjih BITERHP—=a (Living teatar, Grotovski, Krejča, Šumanovo ostvm renje, Beknorov pokušaj i td, ) počivaju no samo na colovitoj zamisli prodđstavn, nogo i na osnovoma najdubljog pozorišnog mišlkjonja. To su momenti koji dalocko provanilanc nivo gođišnjo produkcije. U takvoj situaciji treba konstatovati: BITI Cu ncdostaje koncopt koji ćo biti relovantniji za realnu situaciju u svcbskom teatru, a ı više gsaobražaon noŠoj konkrotnoj društvcnoj-političkoj klimi i kretanjima u nnšom društvu.

Jep, ako u snvromcnom pozorištu, zaista, noma ničog noVog a u to nog uglavnom uveravaju poslodnji BMRP-i, onda mc valja biti bvrđoglav i uzaludno tobože tražiti nošto čogn nomn,