Biološki listići

69

Wftome, racionalno odgajivanje umnih sposobnosti n jednome Ddruštvu svodilo bi se 1. na otkrivanje dara, 92. na njegovo “vaspitanje. Na ovaj dyagni deo civihizovano društvo obraća zvelikn pažnju: porodica ı država brinu se o obrazovanju zsvojih članova: u složenom uređenju mnogobrojna lica zauszeta su prenošenjem ljudskoga znanja ı etičkih pojmova sa starijih na mlađe naraštaje, počevši od znanja materinzskoea jezika, do geometrijskih istina stečenih od starih )Grka. Pedagoška nauka se bavi tim prenošenjem znamja fi duha, nu ćemu se sastoji vaspitanje.

A šta se radi u pogledu prvoga elementa, daa, koja je osnova svake umne aposobnosti, ı koji Je najraznov?rsn1ji fi najindividnalniji + Obyaća li se bar onoliko pažnje odveDpdivanju dara, koliko njegovu negovanju? Pre nego što se (pristupi obrazovanju, koje Je različno prema cilju koji mu zse postavlja. da li Je utvrđeno sa kakvim se darom ima posla ı da li mu namenjeno obrazovanje pyriličit Videli smo yeć, na Čemu počiva determinizam karijere: obično na svemu Dpr- noepo na prethodno utvrđenome falentu: tako (la možemo reći. da se u rYazvitku umnih sposobnosti prvi Clan. dar, onoliko zanemaruje, koliko Je drugi, obrazovanje, | predmet svestrane pažnje. I na taj načim imamo nespo#eobnost koja Je prevučena naukom, eposobnost koja je u irneznanju, i, na ereću, sposobnost koja se razvila pravilnim [ putem.

Aji neko će reći: Zar se porodica ı škola ne bave „otkrivanjem dara mladih umova? Čujemo svakodnevno da + orditelji posvećnju svoju decn ovome ili onome izučavanju. szbog talenta što misle da su otkrili u njima. Zar osnovna | 1 srednja škola, u kojima se uči po malo od svih vrsta |) ljudskoga zvanja ı koje, tako reći, svakodnevne mere uspeh učenika postignut u nastavi koju daju, nisn najpouzdanije Zsredstvo za određivanje umne darovitosti? Što «e tiče rodii teljske merodavnosti u foj stvari, svako će razumeti da | |e ona vrlo sumnjiva, iz uzroka što roditelji obično otkrir vaju u evojoj deci darovitosti za stvari o kojima sami ner maju mnogo pojma: a zatim i stoga, što se, kad je pitanje ı Osobina njihove dece. ne može zahtevati od roditelja hladno

VM —

M

-