Bitef

(Hüten Bitefa, 21. IX 1970)

freeholdovci na ’filoktetu’

Sinoć odmah po dolasku u Beograd, ansambl Freeholda došao je u AteIje 212 da vidi hamburškog »Filokteta«. Sa sendvičima u ruci, ušli su u pozorište, ne bi li bar nešto videli od BITEF-a.

(Ekspres, Beograd, 21. IX 1970)

dežurno uvo

Žena Hajnera Milera, čije je delo »Filoktet« bilo na programu IV BITEF-a juče i prekjuče, doputovalo je iz Istočne Nemačke da bi prisustvovala predstavi. Pošto se delà Hajnera Milera ne izvode u njegovoj domovini, njegova supruga je prvi put kod nas videla kako »Filoktet« izgleda na sceni. Kako je sama rekla, posle predstave, isplatilo se što je došla. »Filoktet« joj se veoma dopao.

(Ekspres, Beograd, 21. IX 1970)

dežurno uvo

Razgovor sa Otomarom Krejčom prevodio je Jovan Cirilov. U jednom trenutku ponestala mu je jedna reč i on je glasno počeo da razmišlja: Kako se zove ono sa životinjama...? Sodomija! Spremno je povikalo nekoliko glasova iz publike. Ma ne to odbio je pomoć Cirilov. Mislio sam na priču o životin jama na basnu!

(Polilika, Beograd, 22. IX 1970) Susreti na BITEF-u

sve je politika

Razgovor sa Hansom Licauom, re-

diteljem i direktorom Šaušpilhaus teatra iz Hamburga, privukao veliki broj publike. U nedelju po podne, kad bi se moglo najmanje očekivati da de jedna debata o pozorišnoj predstavi biti do-

bro posećena, u velikoj sali Ateljea 212 skupio se impozantan broj Ijubitelja modernog teatra. Seena je bila otvorena, zavesa dignuta: iza stolica na koje će sesti gosti štrčao je dekor iz predstave »Filoktet« Hajnera Milera uzdignuti plato nalik brodu, cirkuskoj areni i ostrvu, izvanredna scenografija u čijim je okvirima odigrana predstava o kojoj će se govoditi. . . Glumac Flelmut Grin, koji je Filokteta na torn platou igrao celo vreme skakućući na jednoj nozi, odlično se snalazio i u debati, kao kod svoje kuće. .. Glavnu reč vodio je Flans Licau, jedno od prvih imena savremenog nemačkog pozorišta: reditelj, uprav-

nik minhenskog Saušpilhausa, čovek koji se pominje kao novi rukovo dioc Silerovog teatra u Berlinu, po znat po svežim i dubokim režijama Cehova, Bihnera, Sekspira... Temperamentno govoreći na engleskom, Licau je najpre objasnio za-

datu temu »Da li je svetu potreban Milerov ili Sofoklov Filoktet«: Samim tim što smo postavili Milerovog »Filokteta« a ne Sofoklovog, mi smo sa svoj® strane odgovorili na pitanje, izrekli svoje mišljenje da je savremenom svetu potrebna ovakva predstava... a onda za tri godine, i posle šezdeset predstava, ja sam se i ovde, na predstavi u Beogradu, uverio da ovakav »Filoktet« ima svoje političko značenje. Očigledno zadovoljan velikim interesovanjem prisutnih i, ponajpre, odličnim prijemom na koji je predstava naišla prethodne veceri, kada je njegova trupa doživela najglasnije i najduže apiauze na ovogodišnjem

63