Bitef

u našem okrutnom društvu u našim okrutnim vremenima teško je narodu ovo razumeti video sam ljude razgnevljene kao da je doroti dej orobila siromahe a ne ukazala na nemoralnu prirodu novea odbijajuöi da prihvati taj novae to je stoga Sto ljudi uvek misle na korist a ne znaju da ne možete ostvariti dobro loSim sredstvima stoga ljudi misle da je pozorište koje im daje neSto da misle o intelektualnom pozorištu omiljenom danas dobra stvar medutim pozoriSte koje prihvata podršku od društva nepokolebljivo suprotstavljenog promeni jeste pozoriSte potkazivača jeste mehanizam za stvaranje lose stvari lukavijom i jačom pacijent umire a mi stavljamo povesku prve pomoći na bubuljicu narod neće vise mnogo trpeti jer ne može dalje trpeti isuviSe u pozorištu poöinjemo da se približavamo tom stupnju stupnju na kome isuviSe mnogo nije više podnošljivo i neSto drugo mora se dogoditi. (Prevod: Slobodan Petković)

uključenje je neprijatelj

(richard schechner)

[Judith Mallnu i Juliana Becka intervjuiše Richard Schechner) SCHECHNER: Postoje tu dve umetnosti, konzervativna na tradicionalan način i vaša, koju nazivam neumoljivom. Konzervativna umetnost vas obuöava da upotrebljavate svoj glas i telo na takav naöin da ćete kad navršite Sezdesetu godinu biti isti kao i kad vam je bilo trideset. To je u vezi sa Ijubavlju našeg društva prema dugovečnosti i sa idejom da ljudsko telo treba da nastavi savršeno da funkcioniše sve dok ne stane. To je evropsko-američki naöin mišljenja. Vaša ideja mi izgleda vise azijska. Vi nešto dajete l pošto ste ga dali vi to više nikad ne možete povratiti. To se samo istroši. To je umetnost zasnovana na trošenju, neumoljivom trošenju. Naravno, niko to ne može postići potpuno čisto, zato Sto onda umirete. Kad mislite da dajete vrlo mnogo, vî dajete malo, ali se ipak još trošite. MAUNA: Mi više pokušavamo da upotrebimo nego da razvijemo. Imamo sposobnost da sve to übacimo u sledeôu akciju. Nisam sigurna da u tome nema nečega Sto takode produžava, Sto se nekako vrti. BECK: Mislim da se produžava zato Sto se u torn trošenju iznova punite, ali ne punite sebe toliko mnogo, punite nekog drugog. A onda vam se punjenje vraća. Energija jednostavno ne izlazi. MALINA; To je na nivou rada, ali mislila

sam da je ono Sto ste hteli da kažete bilo više o prirodi samog rada. Na primer, u Paradise- u nemamo pojma o onome Sta öemo moöi da uradimo siedeöe. Svake veöeri idemo u improvizaciji toliko daleko koliko možemo, idemo toliko prema gledaocu koliko znamo; svake veöeri nauöimo malo više o tome; svake veöeri mi ili možemo otiöi malo dalje ili nam neko pokaže kako možemo otiöi malo dalje ili zato Sto smo izmuöeni ... A imati onda ideje siedeöe veöeri je novi ciklus nadahnuöa. Svaka zamisao 0 mizansceni je toliko potpuno iskorišćena koliko to možemo svaki put. SCHECHNER: Onda program nije u stvari program. To je mapa i to mapa koju nikad nećete biti u stanju savršeno da sledite. BECK: Šta se kaže pri dnu programs Paradise Now? Kaže se da je taj dijagram mapa; prvobitno smo nameravali da naöinimo mapu koju bi svake veöeri mogli da öitamo na svoj sopstveni naöin. Pripremajuöi Paradise Now rekli smo da želimo da stvorimo komad koji više neöe biti gluma veö sam ein, da nećemo nešto reprodukovati nego öemo pokušati da stvorimo jedan dogadaj u kome öemo ga mi sami uvek doživljavati, nikako nešto novo nego neSto drugo svaki put; ne reprodukujući i oživljavajući istu stvar opet 1 opet i opet nego da öe to uvek biti novi doživljaj za nas da öe biti razliöito od onoga Sto smo nazvali glumom. SCHECHNER: Znate, to me potsetilo na službu Yom Kippur. Struktura je talmudska. Služba Yom Kippur je toliko duga da je i sama njena dužina ispit vaše odanosti. Počinje u osvit a završava se u smiraj dana, Ide do iscrpljenja. Ona, takode ima mnogo fokusa. NeSto se dešava oko propovedaonice öemu deo kongregaeije pokianja pažnju ali samo u onim trenucima gde se oseöa liöno upleten: neki ljudi za vreme spornen službe, drugi tokom öitanja Toraha, treöi u toku propovedi, i tako dalje. Yom Kippur služba okuplja ljude i izvan sinagoge koji nisu unutra i nisu vani. Znate, stojite napolju nekih pola sata, cedeöi tu cigaretu kada to ne treba da činite. Možete öak otiöi dole do dragstora i pojesti sendviö pa se onda vratiti. Ali vi ste ipak ukljuöeni u službu. Osetio sam da Paradise Now ima istu vrstu organizaeije. MAUNA: Da, ima. SCHECHNER: A nisam znao da II je to bilo namerno ili ne. Znam da imate talmudsku pozadinu i da je to neizbežna pozadina od koje se ne može odvojiti. Paradise Now više no bilo Sta drugo pokazuje jednu vrstu jevrejskog misticizma. MAUNA: Ono Sto opisujete kao službu Yom Kippur (a po važem opisu to je reformisana sinagoga) postoji na mnogo stvarnijem i visem nivou u Hasidskoj službi, gde je, Jednom hrišćanskom oku, služba potpuno dezorganizovana. Službe u ortodoksnim sinagogama sklone su da budu zbrkani dogadaji, vrlo sveti dogadaji, u kojima ljudi stoje okolo i učestvuju u raznim stepenima centralizovane obuhvaöenosti. Ali, za razliku od vašeg tröanja i gutanja sendviöa za vreme Yom Kippura, diskusija nije van okvira i ne smatra se izbegavanjem ili diverzijom .Možete raspravijati o nekom delu službe ili možete raspravljati o nekom teoretskom pitanju. Ili razgovarati o tome ’zašto on tako glasno peva reč eloheem?' U Paradise- u smatramo

pravilom da ma šta činimo i ako sedimo u garderobama i pušimo ■—■ naročito sa nekim iz publike, smatramo da je to deo događaja. Bilo šta što vam ja kažem u foajeu veoma je mnogo deo komada. Ako se za Paradise Now može reći da ima neki smer, to je da ja ne moram ništa da glumim. Kažem vam upravo ono Sto imam da vam kažem, sa verovatno jednim supersmerom da to treba da bude parafizičko, Sto ne znaöi uvek lepo-slatko, naravno. Ali to znaöi da ako ja razgovaram s vama u foajeu treba da imam ono što je narod nazivao super-objektiv, stavljajuöi ono o öemu razgovaramo na nivo onoga sto je Paradise, toliko koliko mogu u torn trenutku. SCHECHNER: Tako je. Kada sam pominjao Yom Kippur, uzimao sam gledalište kao kongregaciju; izvođači su bili rabini i pevaöi, zainteresovani u vođenju službe. Ono što me podsetilo je naöin na koji vi vodite ljude na pozornicu. Samo u Shulu video sam ljude koji su se okupljali na propovedaonici, sve dok gotovo svi nisu bili tu. Ljudi koji nisu suočeni sa činjenicom da nisu tu, zato što se svako može popeti na propovedaonicu za vreme Yom Kippura; samo treba da pitate, dobijate aiiyah, i onda idete. MALI NA: Ono što vi kažete je da su i Paradise Now i jevrejska služba dobri rituali, u kojima ljudi koji ih vode pozivaju gledaoce-uöesnike u zajedniöko uöestvovanje. Cini mi se da bi svaki dobar ritual morao to öiniti manje ili više. SCHECHNER: Ne na isti naöin. Jedna stvar koju ima jevrejska tradicija a možda je zato uvek tako malo Jevreja jeste körnbinacija velike neformalnosti sa poštovanjem. Katoliöka crkva ima milione vernika zato Sto Je poštovanje poštovano. Vi znate Sta treba da radite dok poštujete; dok poštujete vi se ne Salite. Jevreji se Sale dok poštuju. BECK; To je deo onog Jedinstva koje prožima jevrejstvo, stalno osveöivanje svih obeda i naöin na koji tretirate domaöinstvo. Njihova strasna ljubav prema tome Sto su živi i Sto cine svakodnevne postupke veoma svetim i Sto vide svetost i u naöinu na koji čovek kopa po nosu ili se češe po stražnjici. MAUNA: Konaöno, to je vrlo sveto. BECK: Tokom rada na predstavi Paradise Now ne sećam se nikakvog razgovora možda se Judith seća o uobličavanju Paradise Now-a kao neke verske ceremonije na bilo kakav način. SCHECHNER: Izuzev naziva. MAUNA; Mislim da smo oduvek predpostavljali da je on ritualističan. Ali mislm da dalje od toga nismo išli. između hiljadu stvari o kojima smo razgovarali, znate, iskopavajući sva govna koji smo mogli naći o toj stvari, među trideset ljudi ... Raj je iskvareni mit. To Je neiskvareni deo Edena. SCHECHNER: Dve su stvari u edenu koje ne smemo dirati. To je Sudan raj, sa znanjem i životom zabranjenim öoveku. MALINA: Taöno, Sto i jeste zagonetka mita. SCHECHNER: To nije öorba od pasulja. Koliko ste dugo na tome radili? BECK: Radili smo na tome od poslednje ne'delje januara 1968. do poslednje nedelje jula. SCHECHNER: Jutros je na mom seminaru bilo rasprave izmedu ljudi koji su govorili da ste vi obuöeni i oni koji su tvrdili da niste. Za mene je obuka strukturalni termin

27