Bitef

Teatar Promena Promena je osnovana 1978. godine na zajedničku inicijativu studenata i profesora Akademije s ciljem da kroz živu pozorišnu delatnost studenti istražuju teatar i uče o njemu. Bez manifesta i programa koji bi a priori isključivali jedno, a zalagali se za drugo, vodena je jedino programom koji je sadržan u imenu ovog pozorišta Promena je počela živeti i živi i dañas pozorišnira životom čija su osnovna načela istinitost, strastvenost i delotvornost. Sve forme, načini, metodi, putevi su moguči i ispravni ako sami sobom dokazuj u svoju svrhu. Ovakvo pozorište dokazalo je svoju ispravnost i dokazuje je svakodnevno u praksi Promene. Studenti glume i režije kojim su se vremenom priključili i profesionalci i amateri, odigrali su dosad značaj an repertoar i zadobili svoju publiku. U prostorij ama Akademije umetnosti u Novom Sadu igrani su Eshil, Sofoklo, Rucante, Strinberg, Čašule, Krleža, Mrožek, Jonesko, Beket... Siru afirmaciju Promena je stekla predstavom Mario i madioniiar To-

masa Mana, Juda Iskariotski Leonida Andrejeva, Stolice Joneskoa, Ludak i Opaticy Vitkijeviča. Povodom predstave Juda Iskariotski i Ludak i Opatica poljske kritičarke E. Wysinska i D. Ćirlić pišu: ~. Koda bisve Škotske predstave bile na takvom nivou dobro bi se moglo proreči o budučnosti pozorišta u Jugoslaviji..., a Jan Kott o Ludaku i Opatici, izmedu ostalog kaže: ... ova predstava mi se izuzetno dopala. Bila je veoma dobro igrana i veoma dobro zamišljena, valjda zbog toga što je igrana jednostavno kao što je to Vitkijevič i napisao... Njome se nije trailla, kao što se to u Poljskoj kaže, rupa u celom... U Promeni se trenutno pripremaju predstave Viktor ili deca na vlasti R. Vitkraka, Gospodiča Julija A. Strinberga i Makij avelijeva Mandragola. Ansambl Jelke kod Ivanovih sačinjavaju studenti glume II godine u klasi prof, Branka Pleše i I godine u klasi prof, Rade Markoviča, profesionalni glumci i višegodišnji prijatelji Promene kojima pozorište nije profesionalna delatnost. Reditelj Haris Pašovič, student je 111 godine režije za pozorište, film, radio i televiziju u klasi prof. Bora Draškoviča. Prošle godine režirao je predstavu Ludak i opatica ili nema zla koje ne bi gore izašlo Stanislava Ignacija Vitkjeviča, Sa glumcima iz klase prof. Pleše

učestvovao je u radu Salaškog pozorišta, drugog Akademskog pozorišta novosadske Akademije, režijam predstave Ajde selo da selimo prema narodnim motivima. Salaško pozorište je putujući teatar koji svoje predstave na srpskohrvatskom i madarskom jeziku igra leti u seiima Vojvodine, Predstava Jelka kod Ivanovih je na Festivalu malih i eksperimentalnih scena u Sarajevu ’B3. dobila Nagradu za najuspešniji eksperiment Festivala i Nagradu za najbolju predstavu informativnog programa. Predstava je pozvana na Cavedine večeri u Zagreb i Mlad otvoren teatar u Skoplju. □

Uloga gledaoca Gledalac u pozorištu nema dovolj no (dobrog) mjesta. Prilikom podjele uloga njemu se, nedopustivo desto dodijeljuje ona stereotipna - uloga gospodina iz partera. Prisiljen na ulogu koja mu mnogo puta ne odgovara, on sjedi u svojoj fotelji - okovu tradicije, drijemajući pokatkad, uostalom, kao svaki nemotivisani učesnik predstave, kao učesnik bez