Bitef

Tragedija švih značenja ... Ne treba zaboraviti da je tragedij a nastala pre svake teorije o njoj. Ako je Aristotel proučavao tragedija koju je poznavao uz svoju publiku, valja biniti isto: naše pozorište proizilazi iz svih magičnih i promenljivih okolnosti koję su oko nas i u nama. Da li je današnje živo pozorište sudnica rašomonskih svedoka? Svi imaju krivo i svi su u pravu, sváko ima svoju punovažnu istinu, ali nema zajedničke, kao što nema ni zajedničkog morala, ni obreda, ni ciljeva?! Ne sasvim! Razlike izmedu otkrića u Kra lju Edipu i Rašomonu su razlike u vremenu. U toj razlici valja, ipak, istraživati i pronaći mogućnost i oblik delovanja tragedijom, koje je nužno drukčije nego nekad, jer je publika nova. Izmedu ova dva krajnja pola, između mogućnosti i nemogučnosli. otkriva se istina o čoveku, ljudska sudbina. Reditelj, ako je to doista, ne treba mnogo da lupa glavu o osavremenjivanju an tičke tragedije, on ne može zaobiči svoju stvarnost kao što Edip ne može da izbegne incesi. Jedan ge-