Bitef

rži otvoreno na jednostavan način? Za mene je najbolji način da se postigne nešto što je totalno kontrolisano i mehaničko. I onda je sloboda. Idealno, čovek bi u radu trebalo da postane mašina, da postane potpuno mehanizovan da bi postao slobodan. To je kao kad je neko stavljen u delična pluća i samo mu viri glava, i to je njegov prostor u korne je on potpuno ograničen - i to je sloboda. Teškoća u radu kao što je ovaj je u tome što se počinje praznom knjigom, belim stranicama, a zatim se radi nešto improvizovano, spontano, što se ponavlja, postaje komplikovano i tako je teško da postane mehaničko, jer je neprijatno učiti kako da čovek postane mašina. I tek kad čovek postane mašina, on postaje slobodan, I onda, na tom stupnju, dolazi prostor. Mislim da se bojimo toga da prostor suzimo ograničavanjem - ali tek tada, u stvari, dobijamo mnogo više prostota. Ne znam da li je to jasno, ali ukoliko je nešto viäe mehaničko utoliko je ono bolje, jer tek time što čovek postaje potpuno mehanički, on ponovo stiče svoju slobodu, Mrzim razgovore kao što je ovaj zato što sve postaje suviše intelektualne zato što je konceptualne - a to nije

naćin na koji mi radimo, nije naćin na koji teče rad. Za čoveka kao umetnika - ako se usudimo da sebe tako nazovemo - odgovornost nije u tome da razume šta radi, to je polje za naknadno razmatranje filozofa. Sada kad se stvari sve više sužavaju i postaju sve preciznije, instinkt koji je duboko u meni mora da mi każe šta je ispravno a šta pogrešno. U ovoj fazi rada jednostavno više neću da slušam nikoga ko objašnjava šta je ispravno a šta pogrešno - morara da se pouzdam u sopstveni instinkt da bib rekao: tako treba, to je ispravno. Na početku, rad se obavlja u toku drugog procesa, ali sada se prostot suzio, U knjizi Protiv interpretacije Susan Sontag każe da tajna leži na površini - mi moramo da u pozorištu ponovo pronademo put ka površini. □ Odlomci iz razgovora koji je Völker Canaris vodio sa Robertom Wilsonom, Heinerom Müllerom i Wolfgangom Wiensom tokom próba the CIVIL warS u Kelnu krajem ■ 1983. godine.

112

ШШХкЈШЕЕ Wi 4? 1 Ш IKF