Bitef

Autorova beleška Ovo nije istorijski komad. To je priča u prozi, stihu, muzici i igri. smeštena и istorijski period. Ghashirami su proizvod društveno-političkih snaga koje ne znaju za prepreke vremena i mesta. lako se zasniva na istorijskom predanju, nije mi namera da pišem o morału ili nemoralu Peshwe, Nana Phadnavisa ili Ghashirama. Ako u priči ima pouke, onda je treba tražiti drugde. Pisac kontroverznog komada Ghashiram Kotwal. izvanredni dramski stvaralac Vijay Tendulkar, napisao je mnogo komada, uključujuči Shanatata Court Chaloo Aahe (Tišina! Sud zaseda), koji je 1969. godine dobio nagradu Kamaladevi Chattopadhyaya. Dobitnik je Nehruove nagrade 1970. godine i nagrade Padmabhushan 1984. godine. Clan je mnogih uglednih pozorišnih društava. Takode piše filmska scenarija, medu kojima su Kamala i Ardhasalya. Roden je 1928. godine i sa Ženom Meenom i decom živi u Bombaju. □ Nijay Tandulkar Jabbar Patel, reditelj Roden 1941. godine u Pandharpuru, država Maharashtra. Diplomirao je medicinu na Medicinskom fakultetu В. J. u Puni. a zatim stekao i diplomu iz pedijatrije na istom fakultetu. Danas ima svoju ordinaciju i bolnicu u Dhondu. srez Puna. Jabbar je pozorište upoznao još na početku svog školovanja, a tokom študija se ozbiljno zainteresovao za njega. Danas se smatra jednim od najboljih pozorišnih reditelja u Indiji. Za svoj doprinos pozorištu dobio je 1979. godine nagradu Akademije Sangeel Natak u Nju Delhiju i zvanje Padmashreeja. Svoj prvi igrani film Saamma (SučeIjavanje) režirao je 1975. godine. Taj film je zvanično predstavljao Indiju na Medunarodnom filmskom festivalu u Berlinu 1976. godine. Sva tri filma koja je režirao dobila su Nehruove nagrade. □

Bhaskar Chandavarkar, kompozitor Roden je 1936. godine. Jedan je od vrhunskih indijskih muzičara. Svirao je. predavao i podučavao indijsku muziku širom sveta. Kao izvrstan sitarist, na svojim koncertima sledi tradicionalne i čiste raga-forme severne Indije. Kao kompozitor dobijao je pohvale za svoju maštovitu muziku za film, pozorište i balet, uključujuči Mudrarakshasa. sanskritski komad prikazan u Nemačkoj Demokratskoj Republic!, i Kalidasinu Shakuntalu.

Krishnadev Mulgund, koreograf Roden je 1911. godine u Puni. Nikad nije stekao formalno baletsko obrezovanje, več se nadahnjivao igrom Ram Gopala, Uday Shankara. Natarajana i Inderdevji Dutte. Radio je koreografiju za više ansambala narodnih igara i baletskih drama zasnovanih na klasičnim Sanskrit komadima. kao što su Shakuntala i Swapnavasawdatta. Predaje balet i črtanje u gimnaziji Bhave. Dobitnik je nagrade Bombajskog likovnog društva za sliku Mrtva priroda, a

Mohan Agashe, glumač Ulogu Nane Phadnavisa, elegantno zlog kancelara Pune, izvanredno igra čuveni Mohan Agashe. Taj nadareni glumač, roden 1947. godine, ima doktorat iz medicine (psihijatrija) i aktivno se njome bavi u bolnici Sassoon. Trenutno je predsednik Pozorišne akademije u Puni. Igrao je u mnogim filmovima, uključujuči i na-

gradena dela Satyajita Raya i Shyama Benegala. Nagraden je nagradom Horni Bhabha 1985. godine. □

Objašnjenja Često pominjane reči su: i) Baman: bramin, najviša kasta ii) Bavankhani: kraj javnih kuča, gde elita prevodi noči uz pesmu i igračice iii) Rama. Shiva, Hari. Mukunda. Murari: razna imena boga, koja se pojavljuju u religioznim Štihovima i pesmama; u ovom komadu pominju se s ironijom.

Ghashiram Kotwal I čin 1. Tradicionalno prizivanje boga Ganeshe. U hinduskoj mitologiji on ima slonovu glavu na ljudskem telu. 2. Sutradhar (Pripovedač) predstavlja bramine Pune, intelektualce, višu klasu, koja je.navodno pobožna i visokomoralna. 3. Sutradhar se suocąva sa braminom koji krišom ide u Bavankhani, kraj javnih kuča. 4. Sutradhar ispituje plemiče koji su se takode zaputili u Bavankhani, pod izgovorom da idu na religioznu raspravu. Sva elita posečuje čuveni kraj ervenih fenjera. 5. Gulabi zabavlja okupljeno plemstvo romantičnom i erotičnem pesmom i igrom, Ghashiram joj je sluga- Tipična bramińska domačica brižno iščekuje svog muža i gospodara. Prošla je ponoć. 6. Ulazi Nana Phadnavis, kancelar. U igri sa Gulabi iščaši članak. Ghashiram mu ponudi pomoč i odbija nagradu. 7. Ghashiram se predstavlja Nani. Gulabi, uvredena što se Nana zainteresovao za njega, objašnjava da ga je unajmila da joj obavlja razne poslove. Nana ga nagraduje skupom ogrlicom. Sviče, grad se budi. Plemiči polaku kreču svojim kučama. 8. Gulabi zahteva ogrlicu. Kad Ghashiram odbije, nareduje da ga istuku i izbace na ulicu.

9. Ghashiram se pojavijuje na gozbi u čast bramina. lako je i on bramin, ne puštaju ga da uđe. Istovremeno se pohlepni bramini takmiče ko če prvi uvesti britanskog zvaničnika. 10. Jedan bramin otkriva da su ga pokrali. Policija i bramini sumnjaju na Ghashirama, brzo ga istuku i bacaju u zatvor, 11. Sutradhar sreče Ghashirama i savetuje ga da napusti Punu ili se prilagodi tamošnjim običajima. 12. Ghashiram se sa gorčinom zaklinje da če se osvetiti braminima u Puni zbog poniženja koje su mu naneli. 13. Ganeshov praznik u Naninom dvorcu. Okupiło se plemstvo. Muzika sa duhovne prelazi u erotičnu. a Nana uživa posmatrajuči okupljene dame i naročilo jednu mladu devojku. 14. Devojka uspe da izbegne njegove kandže i naleče na Ghashirama. koji je dobio službu u dvorcu. 15. Ghashiram obečava da če Nani vratiti njegov plen. 16. Devojku Lalitagauri dovode Nani i Nana počinje daje zavodi. 17. Ghashiram je presrečan jer zna da se Nana upecao: devojka je njegova. Ghashiramova kči. Osečanje trijumfa se meša sa prezirom prema samom sebi. Nana je potpuno izgubio glavu i zanemaruje sve u svojim igrama sa Oauri. 18. Ghashiram ucenjuje Nanu, preteči da če odvesti Gauri. Nana zahteva da je još malo ostavi. Ghashiram predlaže jedino rešenje - da bude neimenovan za kotwala, šefa policije. 19. Nana pristaje preko volje i izdaje ukaze kojima se Ghashiram postavlja za šefa policije. Ghashiram zauzvrat ispunjava svoje obečanje. II čin 1. Počinje sa prizivanjem boga Ganeshe, ali sve zvuči površno kao što je i raspoloženje naroda. Dok se Nana zabavlja sa Gauri, Ghashiram izdaje strašne ukaze. Danas je potrebna dozvola čak i za spaIjivanje mrtvaca; uzimanje hrane koju je pripremila osoba niže kaste; klanje koza, pobačaj, podvođenje , preljuba, krada, mnogomuštvo, samoubistvo su zabranjeni, spisak nema kraja. Tamnice su prepune, narod živi u strahu, dalekosežne su Ghashiramove naredbe, a Nana se zaneo sa Gauri. 2. Kotwal zaustavlja Pripovedača, koji se zatekao na ulici u kasne sate. Njegovo objašnjenje da je pošao po babicu jer mu se žena porada nije dovoljan razlog da se naruši kotwalov policijski čas. 3. Šumovi iz kuće bramina koji je u krevetu sa svojom Ženom razbesne kotwala i on zastrašuje susede sve