Bitef

GAŠIRAM KOTVAL

Pozorišna akademija Pozorišna akademija u Puni izrasla je u jednu od najpoznatijih pozorišnih družina u Indiji. U njoj su okupljeni umetnici iz raznih oblasti - medicine, tehnike, umetnosti, trgovine - ali sa zajedničkim idejama i težnjom za osobenim stilom. Akademija priprema celovečemje komade, bavi se unapredenjem oglednog pozorišta i pruža priliku za dokazivanje modernim mladim stvaraocima. Tokom deset godina prikazala je petnaest celovečernjih komada. Jedan od njih je Ghashiram Kotwal, koji se smatra prekretnicom u indijskem pozorištu. Osim toga. u okviru Kampanje za unapredenje oglednog pozorišta izvedeno je dvadeset pet jednočinki. Akademija je godinama organizovala mnoge seminare i radionice. predavanja i rasprave sa istaknutim pozorišnim i fdmskim ličnostima. Družina je imala sreče da se medu njenim osnivačima nadu kompetentni dramski pisci, reditelji, glumci i scenografi i imala je značajnu ulogu u razvoju modemog indijskog pozorišta. Pozorišna akademija upravlja dotacijorn Fordove fondacije za organizovanje radionica i seminara medu stanovništvom. Tako je otkriveno mnogo mladih pisaca kojima se cesto dodeljuju štipendije da bi se podstakli u daljem razvoju. Zahvaljujuči tome, pozomica u Marathiju uskoro če se podičiti mnogim novim predstavama ijaviče se novi talenti. □

Ghashiram Kotwal Ova predstava, duboko indijska po svojoj suštini. spaja drevne tradicije i savremenu tehniku u čudesnoj mešavini opere, poezije, pokreta i proze. U komadu ima elemenata svih ranijih formi: u skladu sa klasičnom sanskritskom tradicijom, tu je Sutradhar ili Pripovedač, dok privlačne pesme, igre i pantomima potiču iz raznih vrsta narodnog pozorišta. Zahvaljujuči izražajnosti narodne drame, ovaj je Marathi komad opštesvetski, čemu doprinose razradena mimika, pantomima, pesme. ples i simboličko koriščenje pozorišne tehnike. Na goloj pozomici, koja svojim spartańskim stilom podseča na moderno zapadno pozorište, nalazi se samo jedan luk. Iza tog usamljenog elementa sreču se pojedini glumci i neprestano premeštaju hor i igrači, ljudski zid koji evocira dekadenciju XVIII veka Ljudski zid. kao simbol mehanizma tajnosti, čas skriva čas otkriva viziju dekadencije i spletkarenja koji se odvijaju pred nama. Trupa ponekad deluje kao prepreka, a ponekad se otvara kao vrata da bismo bacili pogled na ono što se unutra dogada. Jedinstvena primena tehničkih sredstava još više ističe uticaj ove predstave. U jednom trenutku ljudska rampa poje imena poštovanih svetaca i bogova, dok unutra muče nedužnog čoveka. Napetost se postiže upornim bubnjanjem i neprekidnim pojanjem svetih mantri, što traje tokom čitave predstave. Izvor Ghashiram Kotwal je mešavina istorijskih činjenica i dramske mašte, čija se radnja odvija poslednjih godina XVIII veka. Puna, prestonica carstva .Marata koje doživljava svoje poslednje dane, nalazi se pod vlašču bramina, male zajednice intelektualaca i sveštenika. Carstvom upravlja Nana Phadnavis, kancelar i krupna makijavelistička ličnost, dok je Peshvva, na-

theatre academy puné, indija vijay tendulkar gaširam kotval (ghashiram kotwal) muzički komad u dva dela režija: jabbar patel muzika: bhaskar chandavarkar koreografija: krishnadeo mulgund osvetljenje: samar nakhate dekor: suresh basale asistent režije: satish alekar učestvuju: ramesh tilekar (ghashiram savaldas), mohán agashe (nana phadnavis), shreeram ranade (sutradar, pripovedač), ravindra salbe (pariparshwak), chandrakant kale (glavni pevač), sujaj watvc/swaroopa khopkar _ (lalilagauri), rajani chavan (gulabi), vidyadhar waive (ingraz, britanski oficir), suresh basale, nandu pol, shrikant gadre, sunil kilkarne, udav lagu, ramesh medhekar, shreeram pendse, arvind thakar, prakash arjunwadkar, milind dongre, dilip gokhale, anil bhagwat, rabul ranade, makarand brahme, anand modak (bramini, bor), gauri palande, mrunak amdekar, swaroopa, khopkar, sujal waive (bramini). predstava je prvi put prikazana u puni (bharat natva mandir) 16. decembra 1972.

КOШI

GA§IRAM