Bitef

igranje uloge, ovo je njeno proživljavanje.“ Just for Show uključuje tehnologiju koja briše granicu između virtuelnih i pravih Ijudi, ali Njusonu su važni pravi Ijudi, bilo da je reč о njegovim izvođačima ili о gledaocima koji su ga nedavno dočekali u Dablinu posle predavanja koje je održao u okviru serije Coiscéim’s Choreographie Manoeuvres. Očigledno opčinjeni zvezdom, njihovo stidljivo brbljanje brzo je neutralisala Njusonova stvarna zainteresovanost za njih i njihov posao. Pravim razgovorom brzo su zamenjene mucave pohvaie baš kao što je lako ćaskanje zamenilo službeni intervju za štampu 24 sata ranije. Posten kontakt sa Ijudima, u pozorištu ili van njega, ono je što štiti DVB od zamke sopstvene polemike i gubljenja iz vida onog što je stvarno u svetu punom manipulacije. (Michael Seaver, The Irish Times, 20. aprii 2005.) CITATI IZ STAMPE О RANIJIM PREDSTAVAMA DVB „... pozorišna magija“ (Metro) * „Njuson ponovo trijumfuje... Predstave su u svemu izvanredne. Predstava je vizuelno nenadmašna.“ (Financial Times) * „Retko se može videti moderan ples tako grafìcki dobar, tako izuzetnih pojedinosti.“ (Westdeutsche Allgemeine Zeitung) * „Duhovito, zajedljivo i neposlušno.“ (Evening Standard) * Kad je prošle nedelje trupa britanskog flzičkog pozorišta DVB ( Dance and Video 8) prikazala najnoviji komad Just for Show, kako ljubiteiji savremenog - plesa tako i poštovaoci iluzioniste Dejvida Koperfilda (David Copperfield) sigurno su bili podjednako zapanjeni. Šef DVB, Australijanac Lojd Njuson (Lloyd Newson) publici je prikazao izuzetan snoliki igrački spektakl, pravi praznik za oči, koji obiluje fatamorganama i optičkim iluzijama. Za razliku od čuvenog mađioničara, Njuson se ne koristi svojim trikovima blagonaklono, zarad njih samih, nego kao načinom razmišljanja о savremenom društvu. Moto predstave je pozajmljen od Ibzena: „Lišite prosečnog čoveka njegove životno važne laži i ukrali ste mu sreću.“ (Respekt, 8. novembar 2004.)

DVB i LOJD NJUSON (LLOYD NEWSON) U deflniciji fizičkog pozorišta, koreograf i redicelj Lojd Njuson bi zauzimao istaknuto mesto. Od osnivanja DVB Physical Theatre 1986. Njuson je, iznošenjem pred reflektore veoma ličnih i političkh pitanja, mnogostranim pristupom plesnog pozorišta doveo svoju trupu do svetskih priznanja. Njuson je studirao psihologiju na Univerzitetu u Melburnu (gde je i započeo igračku karijeru). To zanimanje za ljudsko ponašanje, uz želju da stvara „plesove koji nešto znače“, upravo je ono što pokreće rad DVB. Ekstenzivno posmatranje jezika tela i naturalistički fizički gestovi osnova su rečnika pokreta u DVB. DVB odbacuje srrukturu repertoarskog ansambla i umesto toga zasniva se na projektima. Izvođači i tehničko osoblje biraju se za uloge koje diktiraju narav i sadržaj konkretnog projekta. Ohrabrujuća prozirnost u radnom procesu, koja se postiže raspravama о temi, omogućava da se ispolje individualne ličnosti. Takav postupak je od ključnog značaja za mnoge uspehe trupe. Nekadašnji izvođači DVB postali su priznati koreografi kao, na primer, Najdžel Carnok (Nigel Charnock), Vendi Hjustoun (Wendy Houstoun) ili Rasel Malifant (Russell Maliphant). Od 1990. godine dizajn rasvete Džeka Tomsona (Jack Thompson) sastavni je činilac u ostvarenjima DVB. DVB se poduhvatio da stalno postavlja izazove pred sebe i svoju publiku. Ranije predstave su provocirale, nervirale i oduševljavale toliko da se о njima raspravljalo u Parlamentu. Igrom slučaja kritika tradicionalnih vrednosti donela je vise od 30 međunarodnih nagrada, uključujući Prix Italia, jednu međunarodnu Emmy; narudžbine od Sidnejskog olimpijskog umetničkog festivala 2000. godine i Tate Modern 2003. Uz osnovnu podršku Saveta za umetnost Engleske (Arts Council England) DVB je povisio ulog pozivanjem medunarodnih koproducenata da bi stvorio značajan i ambiciozan repertoar. Jedna od ranih predstava DVB, My Sex, Our Dance (1986) hvatala se u koštac sa emotivnim temama u vezi sa rizikom, poverenjem i intimnošću među muškardma. To je delo kojem pisac Džozeflna Lisk Qosephine Leask) pripisuje zaslugu za vodeću ulogu u fenomenu Euro-crash i uticaj na generaciju koreografa. Pitanjima