Bitef

proteklog aprila znalo da će na jesen igrati Sanjare ; u trenutku kad nije moglo znati da će u oktobru ove godine (2008, prim, ured.) doći do velikog kraha berze. Praizvedba Muzilovog komada bila je u aprilu 1929. godine; u oktobru iste godine se odigrao veliki krah berze poznat pod nazivom„crni petak" koji se trenutno evocira ne samo u Muzilovoj domovini nego i u svetskoj štampi, budući da se njegove razmere i posledice dovode u vezu upravo sa krahom berze koji se dogodio oktobra ove godine. Da li je to пека dublja logika koja upućuje na to da slične konstelacije duha vode sličnim posledicama? Muzilov lovac na duše Anzeim svakako bi odgovorio potvrdno, ali bi trezveni sanjar Tomas preporučio da se takvim analogijama pristupa s najvećim oprezom.

Katarina Rohringer-Vešović

POVODOM SKANDALA Reč je о sledećem pitanju: da li Sanjari predstavljaju pozorišni komad ili ne, i šta, zapravo, predstavljaju? Žao mi je što ne koristim bolje ovu izuzetnu priliku da jednom govorim о nečemu što tako dobro razumem kao da je nešto moje, ali imam vrlo malo vremena na raspolaganju. Zato nasumice počinjem s razlikom između stvaralačkog i ilustrativnog pozorišta. Jer pod ilustrativnim - u odnosu na duh same stvari - u pozorištu se može razumeti sve što pretpostavlja čvrstu mrežu pogleda na svet i pravila о životu, koji mogu biti u obliku pojedinačnog iskaza ili nekog primera, a u najsmelijem slučaju predstavljeni u obliku nekog izuzetka, Takve je vrste, naravno, političko pozorište, bez obzira na to kakva politika biia u pitanju. Ono ne dodaje ništa tome što je ionako izvan umetnosti. Ali i obično građansko pozorište pripada toj vrsti. Dobar pozorišni komad je, zapravo, širom otvorena anegdota u kojoj se predočavaju karakteri koji su lako prepoznatljivi; isto je i sa strastima koje se lako prepoznaju, a onda valja tome dodati i nekoliko strukturalnih osobina kao što su napetost, tempo, izmišljanje i slično, a i pomalo lirike ne bi bilo na odmet, Između Sardua

88

SANJARI