Bitef

i pozorišnog genija sutrašnjice nema razlike; ako je anegdota kod jednog intriga, onda je to kod drugog aforizam nastao iz filozofije vazduha, zamenljiv stotinama drugih. (Nastavak: omiljenost ove knjiievne vrste kod reditelja i glumaca, koji je dalje obogaćuju.) U ovoj ilustrativnoj umetnosti postoji, naravno, znatan manevarski prostor za lični talenat, lepotu, raspoloženje i slično, ali duh se na svojstven način samo vrti u krug. Ne unose se promene, samo se obavljaju doterivanja. Životni problemi se dotiču, promešaju, ali ne i uskomešaju. Robert Muzil, 20. april 1929.

VARNIČENJE Intervju sa rediteljom Milošem Lolićem vodila Marina Milivojević-Mađarev U drami Sanjari postoji više ukrštenih Ijubavnih veza. Da li je drama Sanjari drama о ljubavi? Hajde da krenemo od pitanja: na šta sve mislimo kad kažemo"ljubav"? Zarto nije ona komplikovana reč koja objedinjuje mnoštvo emocija, prilično različitih i suprotstavljenih, od onih koje definišemo kao lepe do onih koje definišemo kao ružne; može li tako Ijubav biti"jedno"? Ljubavje možda radije procès, nekakva promenljiva konstanta koja putem mnogih raznovrsnosti postaje objedinjujuća. Za tako nešto, kao primer stoje upravo četiri Muzilova glavna junaka: Tomas, Marija, Anselm, Regina, zbog čega je naslov drame u množini - sanjari. Naime, to četvoro Ijudi odraslo je zajedno, oni se poznaju čitav život, od najranijeg detinjstva, i šta se sve događa na torn razvojnom putu? Koiiko se i kakvog sna о ljubavi za tridesetak godina nagomila? Kad nekoga toliko dugo poznajete i kad sa nekim prođete ključnefaze razvoja ličnosti, postavlja li se ikada pitanje ljubavi, ili Ijubav i ne-ljubav postaju podrazumevajuće, pa time, možda, čak i nebitne kategorije? (...) Misliš li da su problem! Muzilovih likova unekoliko i naši problem!? Verujem da će, u velikom rasponu emocija koje drama sadrži, svaki gledalac uspeti da prepozna makar delić sopstvenih nedoumica. Jer ovaj tekst nije samo о ljubavi, pre je reč о zamišljenosti nad večitim životnim paradoksima, i to onim prostim, svakodnevnim, koje doživljava svako ko je živ, a desilo mu se da oseća i misli. Na seen! su likovi koji se trideset godina vrte unutar jedne iste igre koju možemo generalno nazvati ljubavnom, ali ta igra trail svoje granice među temama koje se odnose na svačije iskustvo, među idejama kao što su sloboda, odgovornost, strast, usamljenost, irtvovanje... Ako je zaista potrebno odrediti nekakvu konkretnu grupaeiju kojoj se drama obraća, onda to ne bi trebalo činiti prema klasnoj pripadnosti likova, već radije po njihovoj iivotnoj dobi. Četiri glavna junaka pripadaju mojoj generaeiji, oni izlaze iz onoga što su drugi nazvali mladost i ulaze u ono što će drugi nazvati zrelost, Stariji о tome svedoče, a mladi to predosećaju da nadolazi, taj neobični iivotni vakuum u kom vise nemaš dvadeset i nešto, a jos nemaš trideset i nešto, zapravo i ne znaš tačno gde si. Nimalo naivne godine, pune ključnih preloma, raskida, odbacivanja, ali I nadilaženja, fokusiranja, možda čak i prve prave stabilnosti. Uzimate duboko dah i, natovareni prošlošću, zaranjate u neizvesnu buduenost.

Predstava Miloša Lolića Velika belazavera prema drami Dimitrija Vojinova učestvovala je u programu 40 Bitefa 06 Showcase. Miloš Lolić bio je član žirija 41 Bitefa 07, kada je Grand Prix Mira Trailović dodeljena predstavi Brisel #O4 Romea Kastelučija, a Specijalne nagrade Bacačima Sjenki za Ex-poziciju i rekonstrukciji predstave Pupilija Janeza Janše.

89

SANJARI