Bogoslovlje

Ти си размрскао главе Ливјатану, даде га за јело чопору пустнњскнх животиња. Ти си отворио изворе и потоке, ти си исушио реке које не пресишу. Твој je дан и твоја je ноћ, ти си поставио светило и сунце. Ти си утврдио све међе земаљске, лето и зиму, ти си их створио. И овде видимо сличну појаву као у .мало час наведеном псалму: Господ сатире морске наказе, и одмах се с тим у свези говори о створењу света. Морско чудовиште се овде не зове више Рахав него Ливјатан. И у књизи пророка Исаије спомиње се Јахвеова борба с Рахавом (51 g — ю), и то у овим песничким речима: Пробуди се, пробуди се, обуци се у силу, мишицо Господина, пробуди се као у старо време, за иараштаја прошлих; ниси ли ти исекла Рахава, пробола змаја? Ниси ли ти исушила море, воду бездана великога, од дубине .морске начинила пут да прођу избављени? Нема сумње да пророк овде чини много јаснију алузију на пролаз кроз Црвено Море него што je то случај у наведеним псалмима. Али опет видимо борбу с морским чудовиштем Рахавом, а долази шта више и реч техом (бездан). Обратићемо иапослстку пажњу joui на једно место из књиге о Јову (26 12—13).' Сило.м je својом умирйо море и разумом својим разбно Рахава, дахом његовим небо се разведри, рука гьегова прободе змаја у бегству. Исти лесник на другом једном месту (9 is) вели да су се Рахавови помагачи морали згрчити под гњевом Господњим. Из свега до сада наведенога може се и вести овај закључак. Библијска космогонија у књизи Постаьье им а неколико додирних тачака са вавилонском. Али тих je тачака још више, кад космогонију погледамо у светлости некојих представа из других места у Библији, на којима се она свакако оснива. Израи.ъске су представе о створењу света имале пуно митолошких елемената. од којих се у књизи Постање сачувао само слаб траг. Оне су биле врло сродно с вавилонским. Специјално у тим представама je видну улогу играла борба Јахвеова са

128

„Богословље“