Bogoslovlje

7. Како je изгледало то прастаро семитско предање, не можемо знати. НеаЙмо података ни о томе како се развило. Али морамо обратите пажњу на један факат. У свима космогонијама, које смо досада разгледали, првобитно je стање света хаотично, а наша се планета налази под водурином. Вода je елеменат, из којега се помаља сав живот. Но видесмо да до сличних предстдва долази и астрономија и геологија. Зар не пада то у очи? Зар се у тој тачци не додирују прастара традиција и најновија наука? Зар то не копка радозналост да се запитамо: откуда така коинциденција ? Можемо ли претпоставити да су прасемити истим методама као данашња геологија т. ј. испитивањем земаљских слојева, дошли до резултата да je некад све било под водом? Или су, будући да je ово скроз неверојетно, посматрањем природних појава створили себи извесне представе ? Одговор на овака и слична питања биће нагафање, зависиће од субјективнога схватања, не од позитивних факата. Субјективно пак схватање ће се одрефивати општим погледом на свет. Према томе све могућности ce морају допустити; али поједине могућности ће наћи признање само код оних који ce крећу с исте полазне тачке. Ступивши једном на субјективно поље, на коме ce отварају различити видици, имамо права дати и овако тумачење. Семити нису били велики филозофи. Филозофским мудровањем нису могли доћи до уверења да je земља првобитно била под водом, као што нас геологија поучава. Кад се код прасемита ипак така представа налази, то значи да je нису нашли сами него су je добили. Могли су je добита само из једнога извора, непосредно или посредно од других генерација људских, a тај извор je божанско откривење. У досадашњем расматрању смо могли рачунати на опште признање резултата, које смо излагали. Потпуно смо свеснида у овом случају не можемо више имати наде на то. Разлог je прост: не можемо своју тезу потврдити фактима, немамо никаквих записа, бележака, споменика о томе; немамо их ни у Библији. Исто тако ни они који се не слажу с нама не могу нам доказати противно, jep je логична могућност за наше тумачење ту, Признање или непризнание нашега одговора зависи сада, као што рекосмо, једино од полазне тачке са које се крећемо. Ко не допушта потребу да божанство чини откривењг

137

Библијско казивање о постању света