Bogoslovlje

се слажу y толико, што обојица узимају у заштиту само домаЬе робове, урођенике. По овој Хамурабијевој и Мојсијевој одредби није дозвољено продавати домаће робове у иностранство.

2. Ми смо се већ у овом прошлом одељку местимице дотакли и разлита, које постоје између Хамурабија и Мојсија. У овом другом одељку говорићелш опширније о тим разликама, које очигледно доказују, да je тврдња н гатнвне критике о неоригиналности Мојсијева законодавства неоснована и злонамерна. Дакле, уза све сличности између Хамурабијева кодекса и Мојсијева законодавства несумњиво je, да мсђу њима постоје и врло велике разлике. Te ce разлике тичу: а) карактерних особина њихових личности; б) пртаних и етичких одредаба и в нарочито религије. У даљњем нашем излагању ми ћемо то овим редом изложити те разлике. Пре свега што се тиче њнхових личних карактерних особина између Хамурабија и Мојснја постоји велики контраст. Док je н. пр. Хамураби претерано славољубив и уображен у своје сопствене силе и заслуге, што се јасно види из његовог пред кодексом дугог пролога, a joui више из дужег епилога, где Хамураби сам себе слави и своје заслуге преувеличава; дбтле je Мојсије смеран и свестан своје немоћи пред Богом Јахве. Дело, које он чини сволю народу по његовом мишљењу јесте дело Божије. Хамураби je славољубиви „краљ праведности“, који ce y извесној мери oceha боговима раван 1 . У Хамурабијевом кодексу границе између божанског и човечанског и нема 2 ]. Код Мојсија пак све то ишчезава пред чашћу Бога Јахве и добру свога народа 3 ). Док je, дакле, Хамураби горд и охол, уображен у самог себе, дотле je Мојсије, лрема горњој тврдњи, смеран и кротак. За потврду пвога наводимо речи Мојсијеве, које гласе: „Ко сам ja да идем к Фараону и да изведем синове Израиља из Мисира?“ {И Мој, 3, I I.) По речима; „Гле, учио сам вас уредбама и законима, као што ми заповеди Господ Бог мој, да бисте тако творили у земљи у коју идете да je наследите“ (V Moj. 5,5.), Мојсије сматра себе салю скромним посредником између Бога Јахве и изабраног народа.

') D-r J Schuster D-r J. В. Holzammer D-r J. Selbst, ibid. crp. 476.

! ) D r A. Jeremias, ibid. crp. 21.

3 ) Wohlrab, ibid стр 10

189

Хамурабијев кодекс