Bogoslovlje

јатељски расположен према неким представницима његове партије. Фотије je припадао Методнјевој партији, патријаршиску кагедру je заузео непосредно из световног звања, без претходног пролажења кроз ниже јерархиске степене и то за живота незаконито свргнутог патријарха Игњатија, а хиротонисао га je Методијев поштовалац Григорије Асвеста, кога je патр. Игњатије у своје време свргао као шизматика, заједно са његовим приврженицима. Све су то акривисти ставили на рачун Фотију, као основ на коме га не признају за законитог патријарха. Између осталога, постављен за патријарха непосредно из световног звања, он им ce à priori учинио недовољно чврст и самосталан у заштити црквених правила и њене дисциплине, како су у њиховијМ очима изгледали и бивши патријарси Тарасије и Никифор Опет агитација, опет борба, бојкот и шизма; опет студити на првом месту, под вођством игумана Николаја, ученика Теодора Студита; опет гоњења од стране Фотија. Ипак су они и од Фотија изнудили неке уступке; сам сабор од 861 г. je потврдио забрану постављања за епископа без претходног проласка кроз ниже јерархиске степене, и забранио заузимање епнскопске катедре док je жив њен господар, па ма он и био свргнут незаконито 1 , без канонског суда. Када je Игњатије и подруги пут заузео патријаршиску катедру, сабор je 869/870 г. окончао привремену победу акривиста; између осталих правила, он je потврдио да се обавезно морају чувати сва правила апостолска, признатих сабора, св. отаца и предања светих, поново je забранио подпзање на виснну епископства оних лица, која нису претходноопробана у нижим црквеним степенима, и ограничио je учешће световне власти у црквеним пословима, за шта су се тако често раније борили акривисти 2 . Но и та победа није била дуга века. После смрти Ипьатијеве, када je Фотије био поново враћен на патријаршиску ка-

1 Двукратни Сабор (861 г.), пр. 16, 17. Ник. Милаш, Правила.. 11, 291-292.

3 Сабор 869,870 г. прав, грчке редакције 1,5, И, 12, латннске 1,5, 12, 14, 17, 18, 21, 22 Mansi ор. dt. XVI; о борби између игњатијана н фотијана види Hergenröther ор. dt. I, 355 и II том; A. П. Лебедева., Очерки внутр. истор. визант. церквы, 19—28, 89—115 и исторг разд. ц. 23—302: Герасимь Отзывы о патр. Фои'и Христ. Чтен. 1872—1873 ч. И, 545—573; Н. Поповъ, Левь VI Мудрый и его царствован!е, Москва 1892 стр. 32 и след.; Marin, De Studio coenobio, Paris, 1897 p, 54—58: 0, M, Россеикинъ, Первое правлеше ФоНя патр. конст. Еогосл. В-Ьстн. 19С9 и ла.ъих година; моје цитирано дело I, 956—959.

256

„Богословље“