Bogoslovlje

У том ce je духу категорички исказао и Картагенски сабор т. 255. и 256. О томе je извјестпо св. Кипријан рпмског епископа Стефана, алп уједно je додао у својој посланици, да он свога погледа на то пнтање не намеће као закон за друге епископе, j ер ce je сваки епископ дужан руководит!! властитим убјеђењем, као човјек, који ће дати Господу одговор за своје поступке. Св. Кипријан штптио je своје учење тиме, да пошто je крштење једно, то оно постоји или код јеретика или у Цркви. Ако je крштење, које су извршили јеретнци, правилно, то значи, да сама црква нема крштења. А пошто Црква мора цмати крштење, које je једно, то значи, да се јеретичко крштење не може сматратп за крштење. Зато je Св. Кипријан говорио: »ми не прекрщтавамо, већ крстимо.« Св. Кипријан стајаше на црквеној тачци гледишта и као Картагенски епископ бијаше строг з’ащтитник црквеног јединства. По његовом учењу Црква je не само једна (una), већ јединствена (unica) и благодат се добива само у Цркви, зато крштење ван цркве, нпје крштење, те према томе j еретике и схизматике, кад улазе у цркву, треба крстити. Римски епископ Стефан био je противник другог крштегьа j еретика. Он се позиваше на апостолско предање и обичај Римске Цркве те тврђаше, да се крштење не може понављати. Стефан бијаше мишљења, да je хришћанство донијело човјечанству тако велико благо, да оно не губи цијене своје, ма у чијем се рукама налазило. Он признаваше, да и јеретици некоји и схизматици имају ипак вјеру у Бога и Пресвету Тројицу, зато и крштење, које они врше у име Преев. Тројице треба признати ваљаним. На тај начин благодат крштења слиједп за вјером, a полазећи од вјере, може се доћи и до релатпвне благодати или сакривене благодати 1 . У вријеме блаж. Аугустина поглед Кипријанов био ce je изгдадио у Картагенској цркви, те je римска практика и тамо завладала, док су се донатисти расколигщи стали придржавати старе Кипријаиове тачке гледишта. Блаж. Аугустин који je устао против донатиста, написао je некодико дјела против њиховог учења. Говорећи о тој борби блаженог Аугустина против донатиста, који се придржаваху погледа св. Кипријана у учењу о тајни крштегьа, Болотов шипе:

1 Болотовъ В., Пекцш, 11. стр. 385 395 ;-М ign e, s. 1. t. A3, col. 607.

261

Учење римске цркве о »неизгпадљивом карактеру«