Bogoslovlje

ђаво ce преварио, jep ннје знао план божанске мудрости, да ће смрт највећег Праведника њега довести до пада. Христос je доиста умро на крсту, али кнез смрти није могао савладати Кнеза живота. Ђаво je видео немоћ своју, да није у стању да победи Непобедивог, морао je откуп пустити, јер није могао душом Исусовом владати. Пустио je њега да оде у живот, моћ његова и његових демона je сломљенз, власт над људима уништена, те они сада моду ићи за Спаситељем, из ропства на слободу, из таме на светлост, од смрти животу, ако у Њега верују и Његовој смрти слични постану. 1 Син човечји дошао je да даде живот свој у откуп за многе, 3 (Мат. 20.28) тако нас je Христос искупио драгоценом крвљу својом, 3 ослободио нас од власти ђаволове, а као победни знак над непријатељским силама поставио je крст. (Колош. 2, 14. 15.) Таква смрт за добро других није без аналогнје; лежи у природи стварн према тајанственим законима, који се тешко могу испитати, да се драговољним пожртвовањем недужних људи за оште добро уништава делатност, непријатељских сила, демона. Према грчким причама поједини људи су својевољном смрћу за опште добро ослободили отаџбину од општих невоља и великих зала као куге, непогоде, народности. 4 Јефтај je избавио народ израиљски из рукунепријатељских тиме, што je принео своју кћер на жртву. (Књ. о Суд. 11,30.) Мученици су трпљењем уништавали моћ злих духова не само за себе него и за друге. И Христос je претрпио смрт на крсту за спасење људи и тиме je савладао кнеза ђаволског и ослободио душэ наше. 5 б) Смрт Христова донела je измирење Бога са човечанств ом, jep je Он жртва за грехе људске. Свето Писмо учи, да je Христос Спаситељ свију људи и помирење за грехе наше, и не само за наше него и за грехе целога света. 6 (I. Job. 2,2.)

1 Comment, in Mat. t. 16. n. 8. Migne t. 13. c. 1399. tom 13. n. 9. Migne, t. 13. c. 1118. Comment, in Joan. t. I. n. 37. Migne t. 14. c. 85. Comment, in Rom. I. 5. n. 10. Migne t. 14. c. 1048. 2 Pro multis anima ipsius redernptionis pretium data est. Comment, in Mat. t. 16. n. 8. Migne t. 13. c. 1399. 3 Empti sumus pretioso sanguine Christi. Comment, in Mat. t. 12. n. 28. Migne t. 13. c. 1046. i Contra Ceis. I. I. c. 31. Migne t. 11. c. 719. 5 Ibid.

6 Salvalor omnium hominum est Christus et propitiatio est apud Patrem pro peccatis nostris, non pro nostris autem tantum, sed etiam pro totius mundi. ■ i tra Cels. 1. 111. n. 49. Migne t. 11. c. 986.

88

Богословље