Bogoslovlje

биће на челима њиховим; и ноћи тамо неће бити, и неће потре бовати светлости од светионнка, нити светлости сунчане, јер ће их обасјавати Господ Бог; и зацариће се у векове векова" (Апок. XXII, 4-5) (стр. 120—121). 5. В. Н. Илин, 1 ) „основна питања символике крста господњег" (стр. 122—123). Овај чланак ннје обрађен потпуно: више је то кратак нацрт без потребне пуноће у раскривању н аргументацији. Као и у чланку прот. Булгакова тако је и овде стил тежак и нејасан, претрпан философсмш терминима и концепцијама чак и онде где је лако лlогло проћи без тога; уз то, често је изражавање фрагментарно, тако да је чланак разумљив саж> за жали број читалада, за оне који су навикли на такве термине н који знају њихово тачно значење. Налазе се овде и тезе доста сумњивог квалитета. „Хришћанство је, вели, религија крста“. Литургијски текстови додају њему епитет „часног" (тlрлос) и говоре о његовој „непобедној, недостижној и божанској сали (66vap.ic)“. Првим се „потврђује Његов конкретни реализам", а другим Његова свештена динамика, света и освећујућа једновремено... Сила Крсга, као унутра стављени, самозадовољавајући појам, јегте обавијени тајном принцип живота који лучи енергију,-) а чије се ефикасно-конкретно, ван стављено икономијско значење показује у Св. Тајни“. „У крсту се, као у неком метафизичком центру стварно и ефикасно укрштава сва феноменологија црквеног живота, која се литургички остварује и појављује. Крст, благостање крстом јесте тај општи елеменат у литургичкој стварности, без којег се ова неда замислити... Може се рећи да је крст баш само свејединство у његовој конкретној реалној символици (?). А будући да Бог, као свесавршен, једносуштан тројичан Дух, јесте само то свејединство, то је онда (?) крст реалан символ Тројичне Теофаније... символичко ннобиће самог Бога. Одавде истичу следеће богословске тезе: 1. Крст метафизички постоји у недрима метафизичког живота, он раскрива, ~изговара“ недостижно, затворено име које

т ) В. Н. Иљин Ј9 доцент Богосл. Института за Литурђику.

2 ) Лучење енергије иконографски се представља сједињавањем нимба са крстом на глави Спаснтељевој, или пак крстом који лучи зраке (стр. 123)

237

Оцене и прикази