Bogoslovlje

познат на основу усмене и писмене традицаје свога народа. Свакако своју прву књигу (Постање) писац je написао на основу писаних података, које je деломично унео y своје дело сасвим непромењене, као што су песме, пословице, благослови и уговори 1 ). Затим њима треба додати генеалогије, понекад дуге листе, па приче о појединим патријарсима, које су све продукат писмене или усмене народне традиције. Кад ce узме y обзир да je Мојсије одрастао на двору Фараоновом где ce и васпитао, тада он могао je y царској библиотеци, управо y архпви, no нешто да сазна о створењу света, о потопу, о доласку Авраамау Египат и о историји Јосифовој које je он све то после написао под руководством божанске инспирације, ослободивши те писмене документе њиховог митског карактера и форме 2 ). Зато je садржина прве књиге систематско излагање прошлости, ЧИ Ј И делови стоје y тесној вези међу собом. Француски асиролог Lenormant заступа мишљење по коме je садржина првих једанаест глава књиге Постања, које y главном садрже традицију источних народа, предана од стране Авраама, која je тада благодарећи инспирацији очишћена од политеистичког духа и погледа 3 ). Док садржина осталих књига написана je на основу аутоопсије, које имају више карактер једног дневника, не искључујући уз то ни писмене изворе на које ce писац позвао y књизи Бројеви, XX1,14, спомињући „Књигу ратова Господњих“. И, с обзиром на описани живот Израиља под шаторима, добро познавање египатскогполитичког,религиског исоцијалногживота г слабо познавање Ханаана, a још слабије познавање предела Асирије и Вавилоније, које су земље Израиљци познали тек y времену робовања почевши од 721. год. пре Христа, долазимо до закључка да je Мојсије писац Петокњижја и то y времену 40-годишњег путовања и бављења y пустињи. 2. Египат Мисраим. Према књизи Постање, Х.6, становници земље Мисраим Египта су синови Хамови. Али, y времену бављења Израиља y Египту, његови становници y ствари су били мешавина раса дошавших: са запада из Либије, с југа из Нубије, и са истока Семити из предела Вавилоније.

’) Види Ј. Kley, Op, cit. стр. 140 —141. где наводи главе и стихове y којима ce налази та места.

2 ) Ailloli мисли да je Мзјсије књ. Посгање био написао пре изласка Израил>а из Египта (Vorbericht zum 1 Buche Mosis, zur Genesis.)'

3 ) Les origines de Г histoire d’après la bible et les traditions des peuples orientaux. 1880. A. 11.

15

Мојсије и критика