Bogoslovlje

Јахвизам je, дчдуше, увек жестоко устајао против те установе, али je она била исто тако раширена и међу као и међу њиховим суседним народима. То доказују забране такога живота у закону и код пророка, а и поступци некојих: царева. Док се у књизи Постања 38,12. говори о кедеши без устручавања, дотле се у Поновљеним законима (23,18 след.) изречно· забрањује јеврејским женама и мушкарцима да „блудничку наг граду и псећи новац“ не смеју посзећивати светишту. Под изразом „псећи новац“ мисли се на награду за блуд што су га вршили сами мушкарци, хијеродули, при храму. Они се називају пси („kelabim“), као и код Феничана, али je зато ипак, и тај обичај био веома раширен, (Benzinger о. с. 357.). Dea Syria. Atargatis Шаг имала je у Хијераполису на улазу у храм, знакове мушких полних органа (φάλλος) и женске. Њој су служили, кастрирани људи, звани γάλλοι, гали. (Benzinger 128.).. Пророци, Оси ja (4,13. сл.) и Амос (2,7.) буне се против таког обесвећивања храма, док, цареви Аса и Јосафат протерују „посвећене“ из храма и из земље (I. Цар. 15,12. 22,47 исп.. 14,24). Цар Јчсија поруши куће блудничке, које су се налавиле „у дому Господњем и где су жене ткале вела за Ашеру (Атетарту), (11. (IV.) Цар. 23,7.). Сви ти примери јасно говоре да се међу Јеврејима вршила религиозна простнтуција, да je међу њима било свештеница, али не Јахвеових, него Ашериних.

ЖЕНА КАО ПРОРОЧИЦА.

И ако немалю ни јед :ог места у Библији које би говорило у прилог томе да су постојале свештенице међу Јеврејима,. и мам о места која јасно показују да су жене заузимале )гледан положа] у духовном животу, као пророчице. Јахве није објављивао своју вољу само преко мушкараца него су и жене постајале органима за јављање његове воље. Доказ, да су пред Јахвеом мушкарци и жене сасвим једнаке, да Он не чини никакве разлике између полова. И којима се та воља Јахвеова објављивала из уста женских пророка, прилгали су то као свету вољу Његову са уверењем да ће то и бити тако. још за врелге изласка из Египта, уз Мојсија и Аарона веома се истине и њихова сестра Марија (Mirjam). Њу писац изречно назива hann e „пророчица“. Она уз бубањ слави

102

Богословље