Bogoslovlje

велика дела Јахвеова и пророкује, а „све жене“ уз бубањ и свирале изидоше за њом и отпеваше им Марија“ (Изл. 15,20. 2!.), Да ли се под изразом „све жене“ имају разумети жене свих Израиљаца или само неке, специјалне, није јасно. Можда су заиста и биле жене свих Израиљаца, како су то узимали сви научници, до сада, при тумачењу нав» деног места. Али ништа не смета узети да се ту не мисле све жене из окола, него све жене које су биле са „пророчицом“ Маријом тј. пророчице. Особито ако се узме у обзир једно место у Библији, где се говори о групи пророка са бубньевима и свиралама. Када се Саул раставља са Самуилом, иза Сауловог пома-ања, вели му Самуило, да he га на хуму Божјем, кад уђе у град, „срести гомила пророка слазећи с горе, а пред њима псалтири и бубњи и свирале и гусле и они. he пророковати. И сићи he на те дух Jaxвеов, те ћеш пророковати с њима“ (1. Сам. 10,6). Дакле, са бубњевима и свиралама излази трупа пророка, пророчка школа и пророкује. И Марија пророкује са бубњевима и свиралама, за то je најприродније узети, да су и „све жене“ које с гьом свирају и којима она отпева, пророчице. Тим пре што се Марија изречно зове пророчица. При сукобу са Мојсијем позива се Марија на то своје звање; „зар je само преко Мојсија говорио Јахве? Није ли говорио и преко нас? (Број 12,2.). Због нье заостаје сав народ седам дана, док се није очистила од губе Број 12,15,). Још једна „пророчица“ игра врло велику улогу у своме народу Девора. И она се изречно назива пр рочица (Суд. 4,4). Она суди народу и само њеном иницијативом ступа се у борбу са Сисаром, војводом Јавиновим. После ње нема нигде спомена о пророчицама за неколико столећа. Тек у време Исаијино, његова се жена назива „neviia“. Није јасно да ли ce она тако зове због тога што joj je муж био пр φοκ navi’ или je заиста и она вршиаз пророчку службу. Некоји мисле да je и она, заиста, била пророчица (Nägelsbach, Kommentar.). За време цара Јосије, око 621-2., спомиње се пророчица Хулда (Олдама; 11. Цар. 23,14.) која, изгледа, врши функције дворске (царске) пророчице. Када се нашао закон у храму, Јосија не шаље Јеремији (и ако му je савременик), или којем другом мушком пророку, него једној женској пророчици о којој иначе незнамо ништа. То се једино може растумачити тим да

103

Брак и социјални положа] жене код Јевреја