Bogoslovlje

нии за смрт мученика. И баш о тим догафајима житије изречно тврди, да су написали каноне свецу: нх й кгонбснн тогда мнйси и-кдн отх ст го Gàona соущЕ й отх сйнайсдЕИ горе прислЁвше... досл-кпн'lЕ й поувалшЕ канони й прочаа к-клйкомоу скчйниють. 1 ). прочаа, као што држи и Сирку 2 ), свакако je Служба, чији део представља канон. Упоредивши оба места, видимо да су исти поувалтЕ канони, који се у првоме од њих приписују „неким богољупцима“, у другоме се приписују „богоносним монасима“ из Сиона и Синајске горе. Јасно je, да ово друго место допуњава и разјашњава прво. То не може да пориче и Сирку, али ипак тврди да су калуђери своју службу однели са собой 3 ), те je она остала с тога непозната код месног становништва : „Едва ли въ Софт были распространены каноны монаховъ сюнских и синайскихъ, вели онъ, каноны о которыхъ упоиинаетъ Матвей 4 ). А очувана Служба, по његовом тврђењу, мора да припада Матији или софијским научењацима. Али ми смо видели, да нигде у изворима нема никаквих трагова, што су постојале две Службе свецу, и ако je све, што се тиче његова мучења и прославе, испричано у њима са пуно детаља. Па било би заиста доста чудновато, ако би у истој Софији у исто време на истоме jeзику биле написане две службе истоме сведу 5 ), који још није имао времена да стекне већу популарност, а треба додати, и никад je није ни стекао. А видели смо, да у тим изворима у опште не могу да се нађу докази, да су ти софијски научењаци постојали и написали коју год службу Св. Николи. Дакле нема никаквих разлога, да се прими гледиште, ко je заступа Сирку. Боље je, да останемо при јасном и прецизном сведочанству Житија, да су канони и прочаа састављени од сионских и синајских монаха. Намењени су били они свакако у првом реду за употребу меснога софискога становништва. С тога претпоставку, да су калуфери своју службу однели са собом, не оставивши у Софији њеног преписа, морамо одбацити као потпуно неосновану и неумесну.

,) Jb. 140.

2) Jb., CCXCIX,

3 ) Jb„ CCXCIX.

4 ) Jb„ CCCXLIII

5 ) Од којих уз то свака je била написана заједнички од неколико· автора.

209

Служба и канон св. Николи новоме софијскоме