Bogoslovlje

чења да се уништи све квасно што je могло, евентуално, заостати у пећи. Мешење и печење не надгледају само поуздани људи него и сами равини контролирају стално посао. Нарочитосе пажња поклања при печењу т. зв. „misva“ колача т, j. бесS квасних хлебова који се према пропису имају јести прве две пасхалне вечери и то свако вече по три свега дакле шест кома да, но испече се обично девет. Један се од чьих зове „kohen“ (свештеник), други „levi“ a трећи „Israel“ (исраиљ), a разликују се по зарезима и рупирама. Када се граби вода за те хлебове мора се изречно наменити да je то „lesem misva“ „у име заS кона“ (т. j. према прописима за пасху). Бесквасня се хлебови спремају на суво и чисто место. У очи празника чист се и риба сво посуђе, a некоји доносе сасвим ново, у коме се куха за време трајања пасхе. И цела се кућа чисти од свега кваснога. 13. низана пред вече врши се. по талмудском пропису, тражење и уништавање свега кваснога „hames“ у кући: Тога дана морају сви првенци да посте, S за малолетне чине то родитељи. Када се смркне почиње тражење кваснога („hames“) Домаћин запали свећу и изговара S „bev akha“ благослов: „да си благословен Господ Боже наш, царе света, који си на: осветио својим заповестима и заповедно нам да уклонимо квасно“, а затим у пратњи деце или млађих обилази по целој кући и загледа у сваки угао да се не налази гдегод шта квасно. Како се већ пре тога кућа темељно очистила намерно се оставља по неколико мрвица хлеба на разним местима. Те се мрвице пажљиво скупе и оставе до јутра на сигурном месту. Иза тога домаћин проглашава све квасно уништеним; „све квасно и ускисло што ja нисам видео и уклонио, нека се сматра уништеним и једнаким са прахом земље“. Сутра дан 14 низана, око 10 сати пре подне, спаљују се скушьене мрвице уз прописане молитве. Ако 13 низан пада у суб чту, онда се квасно тражи и уклања један дан пре. Домаћица, иза тога, мора спремити стол за пасхалну вечеру, да се иза повратка мужевљевог из синагоге, одмах седне за вечеру, јер би деца могла поспати пре свршетка вечере. Стол се прекрива чистим столвьаком и на њега долази пасхална посуда за „seder“ (= ред, вечера) на којој су „misva“

15

Пасха