Bogoslovlje

си ти добар и чиниш све добро. И ми ћемо ти благодарит за земљу, за плодове лозе. Да си благословен Господе, због земље и због плода лозног“. Тиме се и завршава вечер седера и ако се друштво не разилази одмах, него се, према пропису, остаје joui неко време заједно и забавља се певањел! неких песама („pijjutim“), које потичу још из средњег века. У једној се набрајају својства Божја и моли се за што скорије подизање храма у Јерусалиму, У другој се („ehad mi jodeV), набрајају бројеви од 1— 13 и за сваки се број вели нетто што je од важности (последњи део гласи: тринаест знам ja 13 су middoth (начина излагања Торе); 12 племена (израиљеви) II звезда (што их je Јосиф· видео у сну) 10 заповести (Божјих) 9 месеци (трудноће); 8 дана до обрезања, 7 дана у недељи, 6 редова (делова) Мишне (Талмуда) 5 књига Торе (закона) 4 праматере (Сара Ревека, Лија, Рахиља) 3 праоца (Авраам, Исаак, Јааков); 2 плоче закона, 1 je наш Бог који je на небу и на земљи). Трећа песма (на арамејском језику) je најчудноватија и до данас се незна њено тачно значење. Мисли се да се односи на патњу Израиљеву међу непрајатељима и нада да he га Бог на концу ослободити. Почиње се („Had gadja“) „јарчић, јарчић којега je купио мој татица за два новчића, јарчић, јарчић; тада дође мачкица и пождера јарчића што га je купио мој татица; тада дође псетанце и угризе мачкицу ит.д. т.ј. набрајају се разни предмети који долазе један за другим. Тако на псетанце долази штап, на штап ватрица, на њу водица и магарчић који попије водицу. Затим „šohet" (што коље) који закоље магарчића па анђео смрти који убија šoheta, а на концу Свети, да je благословен, који умртвљава анђела смрти који je убио šoheta (сада ce набраја шта je које учинило). Тиме се дефинитивно завршава вечера, али се следеће вечери (у очи 16 низана) опет сав „седер“ понавља. То je остало још из времена када се у удаљеним крајевима Палестине није тачно знало у који je дан одредио Синедрион (Sanhedrin") почетак свечаног месеца; да ли у 30 или 31 дан иза последњег млађа, због чега се славила два дана узастопце. Вечера седера je потпуно иста, салю иза другог дела Халела место песме: „то je било око пола ноћи“ долази песма са рефреном; „то je било на празник пасхе" и у њој се набрајају дела Божјз која су се догодила, према традицији, на пасху.

24

Богословље