Bogoslovlje

Осим тога места Тс h о n g-y о n g-â, које смо цитирали ш које говори о доласку светитеља после сто генерацијз, ово место je најзначајније; јер и овде ce јасно исказује вера и нада на долазак месије. Скренута je и раније пажња на разнолика тумачења овог места. Стога je потребно мало више о овоме· проговорити. R. Wilhelm овако преводи ово место: „Како je великипут (Тао) светитеља! Струјећи као река, он храни сва бића и уздиже се горе к Небу (Богу, Ти-ан у). Колико je много обухваћено у његовој величини! Моралних правила има 300, појединачних правила 3000! Али, она (правила) чекају на долазак истинског човека; тек тада ће она (правила) моћи дејствовати (оживотвори™ се). Зато се каже: Без човека од највише силе духа, који ће највиши пут (Тао) закорачити, неће се то (т.ј. правила — Тао) оживотворити“ 1 ). Дакле, и овај превод показује да je Конфуче, или барем писац ове књиге, очекивао појаву једнога божанскога човека, када he се тао-наука оживотворити. По истоме преводу(К. Wilhelm-a)MHCMOBeh цитирали она друга места која говоре да he „после стотину генерација доћи један светитељ“, „највиши светитељ на земљи, који једини може да тако лако чује, бистро да гледа, предосећа и сазнаје, да се овоме свету може приближити; који je једини тако широкогруд, великодушан, благ и мекан...“ и т. д. R. v Plänckner, признајући пун месијански карактар овога идругих места Tchong-yong-a, наводи и мишљење једнога кинескоп научника (К о-a), који каже: „Цело ово место као и следујућа изгледа да се односе на најсветијега међу светитељима,.. кога je свет од самога почетка очекивао и надао му се. Нека се не мисли са оне стране мора (у Европи), да je ово једна од оних преухитрених конјуктура коју завичајна љубав ствара. Кад би било место овде, да се ово велико питање расправља, ми би нашем погледу прибавили доказа који су тако одлучујући, тако јасни, тако убефујући, како се само пожелети може. Али оно, што се о томе у нашим старим списима, у нашим* Кинг и у нашим преданьима из старине налази тамо-амо растурено, не може се у простору једне нотице исказати. Ми се само задовољавамо тиме, да упитамо оне, који најтврдоглавије у ово сумњају, како je Tchong-yong могао да добије тако^

т ) Li-gi (Dschung-yung), 1 cap. 11 Theil, 6 (S. 15).

57

Месијанска идеја код културних народа пре Христа