Bogoslovlje
високог полета, ако он не би имао традицију као вофу? Ако -они, који наше књиге читају, xohe да испитају, шта су наши научници свих времена о Свети тељу писали, то би они пород свих предрасуда Европе, које би се измефу њих и извесних текстова ставиле, ипак били принуфени да признају, да се у њима (текстовима) говори о стваримз, које се могу односити само на једног Богочовека, Цара, Спаситеља и Учитеља људи“ 1 ). Један од најстаријих преводилаца Тс h о n g-y о n g-a, Intrczett ?, који je дао латински превод, поводом ових места о будущем светитељу каже: „Ко je онај, о коме филозоф (Конфуче) говори, нека то други одлучи: ja се пак не усуфујем да са сигурношћу тврдим да je то пророчанство... али исто тако нећу оа сигурношћу да кажем ни да то није апсолутно никакво пророчанство. Мефу Кинезима je опште и стално мишљење раширено, како je Конфуче имао обичај да често пута говори: На Западу ће бита или појавити се светитељ. За Кину пак Јудеја лежи на Западу“ 2 ). Да je месијанска идеја дошла до изражаја у кинеском народу, да je Конфуче веровао у ново месијанско време, да je он чврсто веровао да ће се месијанска идеја оваплотити у једном божанскохм човеку, и напослетку, да je он једино у цару-светитељу очекивао оваплоћење месијанске идеје, види се јасно из свеукупног овог нашег излагања. Да ће се пак месија појаг вита далеко изван Кине, на Западу, могло би се такво мишл>ење усвојити само у случају, ако би се могло утврдити да су Кинези ово веровање сачували преко предања још из најдубље прошлости кинеског народа и човечанства. О томе пак немамо никаквих података. Мислимо да се такофе не може усвојити ни мишљење, да je Конфуче оне речи, које je Introzetta из новијих кинеских предања прибележио, рекао у моменту стварног надахнућа Божјег, какве су моменте старозаветни пророци имали. Јер, Конфуче je као теолог; деиста, као гносеолог: рационалиста, иако не у обиму европских деиста и рационалиста. Конфуче je био најбољи носилац и интерпретатор свих идеала, које су Кинези исказивали joui од најдубље прошлости. Његово пророчанство je: предвифање на основу
') Op. cit. S. 212—213. 2) 1 b., S. 212.
58
Богословље