Bogoslovlje

заузео став „незнања“. Гувернер од Шанга je y сваком случају боље разумео Конфучија, него по неки европски коментатор,. који би у овом месту хтео да види једно сакривено месијанско пророчанство." 1 ) Можда R. Wilhelm има право, кад мисли, да ово није месијанско пророчанство у смислу Божје инспирације; али, по свему ономе, што je до сада речено о Конфучијевим месијанским надањима, није ни ово место код Лиа-Дзи-а без икаквих трагова његове месијанске идеје. Најмање je вероватно да Конфуче иронизира Лао-зе-а, о коме je он иначе често пута с дивљењем говорио, 2 ) иако га овај није баш много ценно. 8 ) Треба имати на уму, да je ове Конфучијеве речи прибележио један филозоф Лао-зе-ове, а не Конфучијеве школе, а оне, пак,, нису биле у најпријатељскијим односима, особито од како се из Лао-зе-ове филозофије развила религија, т.зв. т а о и з а м. Тешко да би Лао-зе-ов следбеник, Лиа-Дзи, допустио себи да прикаже Конфучнјеве речи тако, да оне иду на рачун његовог великог учитеља Лао-зе-а. Осим тога, горње речи Конфучијевег „Он (светитељ) ништа не урефује, па ипак ништа није у нереду;, он ништа не говори, а све верује само од себе..." и т. д., Никако нису ироничне речи јер Конфуче врло често употребљава овај хиперболичан начин описивања месијанског времена, какав начин описивања налазимо у књижевним делима к забележеним предањима код свих старих народа, па и код јеврејског. 4 ) Свуда се тамо говори о једном, било прошавшем или будућем времену, када he завладати пуна срећа, када he људи просто сами од себе живети у слози и љубави и битит без болести и мана, када чак и дивљи зверови неће никога нападати. Осим оних Конфучијевих речи, које смо у наглавнијој месијанској књизи конфучијанизма, y Tschong-yong-y, већ цитирали, навешћемо само два-три места из других канонских списа, која су фрапантно слична са горе цитираним местом код Лиа-Дзи-а. На пр.: „Племенитом (светитељу) није потребно да се покрене, па ипак поштују га; њему није потребно да го-

‘) J b. (Erklärungen, IV, 3. S. 129-130). 2 ) Види: Lun-jü, XVIII, 5 (Fussnote 5. S. 203). У време овога сусрета,. Конфуче je био тек млади почетник, док je Лао-зе био одмакли стара старијн за пуне 53 године од Конфучија. s ) Jb.; Lia-Dsï, 111, 9 (S. 37). 4 ) Нпр. Ис. XI, 69; XXIX, 17-21; XXXV, 5-8; Језек. XXXIV, 23—29; Oc. 11, 18—22; Xlll, 14; особито пак y апокрифној литератури.

60

Богословље