Bogoslovlje

рарни извори; поглавито хронике и житија светих; 4) монументални или епиграфски извори; натписи на камену, металу и другом материјалу. Ова групација извора најбоље осветљује све тешкоће скопчане с извођењем овог плана. Поновно издање Orient christianus-a несумњиво je преурањено у моменту, када je објављено извођење огромних радова, који ће тек створити сигурну основу за ревизију Oriens christianus-a. Тирадовиобуосватају ново издање corpus-а византијских историка и хрониста, •corpus грчких повеља Средњег Века и новијег времена, corpus notitiae episcopatuum, збирке грчких хришћанских натписа, издание докумената, који се налазе у архивама светогорских манастира. Р. Nik оV, Софија; Die Stellung der bulgarichen Kirche zum Patriarchat von Konstantinopel um das Jahr 1235. После краткотрајне уније (1204 —1232) бугарске цркве са римском црквом, закључене из политичких разлога, успоставио (1232) je бугарски цар Јован Асен 11. Каноничке везе са цариградским патријархатом, који се тада налазио y Никеји, па je y даљој конзеквенцији овог акта извршено уз пристанак цариградског патриарха уздизање бугарске цркве на степей патријархата (1235). Ников, насупрот досада постојећем мишљењу у науци, поставят на основу темељније анализе извора тезу, да je бугарска црквз, како после реконцилијације са цариградским патриархатом тако и после каноничког узвишења на степей патриархата, очувала потпуну фактичну и формалну независност од споменутог патријархата. V. Grumel, Kadi-Keui (Цариград): Les origines du Monastère του Άκαπνίου à Thessalonique. На основу раније не употребљених сведочанстава утврђује да je исти манастир постојао још пре освојења Цариграда по Латинима, док je по .досадањем мишљењу овај манастир био основан тек после рестаурације'Византијске владавинеу Цариграду за цара Михаила Палеолога. Манастир гоп Άκαπνίου основао je св. Фотије Тесалијски у првој трећини XI века. Fr. DVог пi k, Праг: Byzance et la grande Moravie. Приказује политичке и религиозне везе између Византнје и Моравске у IX веку, који се јављају као последица све живљих међусобних трговинских односа. Мисији св. Кирила и св. Методов приписује значајан политички характер, jep се радило о потискивању немачког утицаја са моравске територије,

74

Богословље