Bogoslovlje

ОЦЕНЕ И ПРИКАЗИ

Вегетаријанство и етика, Живојин Костић, Београд 1930. стр. 69. Издане Вегетаријанског Друштва „Лав Толстој“, св. 6. Од пре извесног времена јавио се и код нас Срба живљи вегетаријански покрет, који пропагира идеју, да се људи хране искључиво биљном храном. Књижица г. Костића, коју приказујемо, треба такође да помогне ширење овог покрета. Написана je иначе ватреним одушевљењем за вегетаријанство, тоном ексклузивним чак и сектанским са пропагандистичком тенденцијом. Самом покрету служи као руководно начело, како се и из самог наслова види, гледиште опште познатог руског писца Лава Толстоја (f 1910), кога писад горње књижице назива на страни 41 чак и „бесмртним и незаборављеним“, и ако се позитивно зна, да je покојни Лав Толстој у многом чему био самом себи недоследан, па и у питању вегетаријанства. Писад горње књижице распоредио je обрађено градиво на четир дела, и то: Предговор, увод, вегетаријанство, етика, и закључак. У предговору писад сасвим оправдано наглашава, да питање човекове хране треба расправљати не само са гледишта физиологије и само хигиенским разлозима, него и са гледишта етике. У уводу писад у главном истине, да je само биљна храна природна и за човечији организам корисна; напротив месна храна je неприродна и штетна, која као таква штетно утиче како на организам, тако и на душу, а и на образование карактера. За пример писад наводи травоједе и плодоједе животине с једне и месоједе животине с друге стране. Даље писад категорички тврди, да je по Библији први човек био плодојед; затим претерано хвали вегетаријанство грчког филозофа Питагоре и индиског верског учитеља Вуде; чини извесне неоправдане замерке Хришћанству у питану вегетаријанства; и напослетку хвали секте богомила и квакера (треба квекера) тврдећи, „да сви велики етички и верски покрети, који су имали за циљ да уздигну човечанство и оставили трагове у његовој историји, били су у тесној вези са вегетаријанством“. У одељку: Вегетаријанство и етика, писад устаје у главном против сваког убијана животина, а нарочито против

79

Оцене и прикази