Bogoslovlje

једне још раније формиране религијске заједнице, која на погрешним претпоставкама почина? Када у свима религијама наилазимо на месијанску идеју, a није могуће прнзнати да се она свуда реализовала, онда морамо себи поставити ова нова питања: Да ли ce je она уопште реализовала, и ако ce je реализовала где се реализовала? Ми верујемо да ce je она заиста остварила једном за увек, и то у Исусу Христу. Али, ми не верујемо да ce je она остварила у Исусу Христу само зато, што смо се случајно родили од хришћанских родитеља, него и зато, што имамо довольно убеђујућих разлога, који потврђују да je хришћанска месијанска идеја како по своме спољашљем изражају реална, тако и по својој суштини истинита. Покушано je да се оспори и једно и друго, т. ј. оспоравано je да je Исус Христос уопште егзистирао или, ако je егзистирао, да су све оне главне месијанске ознаке његове личности или позајмљени или новосковани мит. У прошлом веку била je у люди прво вера: да се у старим временима по правилу око сваке значајније личности люрао стварати мит, кроз који се као кроз какву густу копрену данас једва може историјска личност назрети. Али, за стварање мита, особито религијског, потребно je било да протеине прилично времена, па се услед тога већ a priori претпостављало да документа, која описују живот и рад Исуса Христа, не могу бити аутентична, да су касније постала, онда, када je нестало очевидаца. Новозаветна библијска критика, која je у другој половини прошлога века немилосрдно одсецала хришћанску религију од њеног извора, почетколг овога века морала je ипак признати, да су њени документи, или барем велики њихов део, из времена непосредно блиског времену описании догађаја. Морало се, дакле, признати, да сви они догађаји, који карактеришу Исуса Христа као истинског Месију и божанског Спаситеља, т. ј. да сви натприродни догађаји нису новосковани мит. У доба превлзсти деизма и рационализма, а по готову материализма, принципијелно се одбацивало као неисторијско све оно што je на себи носило карактер натприроднога. По новијем мишљењу претставника оваквих погледа на свет, Бога и човека јеванђелски догађаји нису новосковани лшт, али су ипак мит позајмљени лшт. Тражиле су се паралеле и

130

Богословље