Bogoslovlje

Све ово што смо досада изложили, найме: Низак ниво верско-моралног схватања и код старих Јевреја; тврдоћа њнхова срца (Јерем, 5, 28.; Јез. 22, 29.); превага у њиховом животу себичности и чулности (I. Мој. 4,7; Пс. 18, 14; 119, 133.); деструктиван рад јеврејских секата, нарочито фарисеја (сравни: Мат. 23. гл.), као и рђав пример околних незнабожачких народа; све je то допринело, да je верско-морално и с тиму вези и социјално стање и код старих Јевреја било врло рђаво. Неморалност и нерад све су више узимали маха. Између многих других места у Старом Завету, која карактеришу ондашње жалосно стање, ми ћемо навести само једно место из књиге сентименталног пророка Јеремије, који нариче за судбином свога народа због верско-моралне пскварености и социјалне несрефености. То место гласи: „О, да ми je у пустињи станак путнички! да оставим народ свој и да отидем од њих; јер су сви прељубници, збор невернички; и запињу језик свој као лук да лажу, и осилите на земљи, али не за истину, него иду из зла у зло, нити знају за ме, говори Господ. Чувајте се сваки пријатеља свога и ни једноме брату не верујте; јер сваки брат ради да поткине другога, и сваки пријатељ иде те опада. 14 сваки вара пријатеља свога и не говори истине; уче језик свој да говоре лаж, муче се да чине зло“ (Јерем: 9, 2. —5.). О жалосном верско-моралном и социјалном стању и код старих Jeвреја ми се уверавамо и из мисионарског рада Св. Јована Претече, који je свим силама настојао, непосредно пред долазак самога Христа Спаситеља, да свој народ колико толико ноправи и спреми за достојнији дочек Искупитеља света 1 ). У колико je пак ово жалосно стање бивало све више неюднош-Л.ИВО, у толико су све више осећали потребу нарочито стари Јевреји, Богом изабрани народ, а преко њих и многи други народи, да се што пре јави обећани Месија, који je по Божијем •обећању требао све људе да спасе, да их Својим божанским шерско-моралним учењем препороди, и да укаже на начела за боље и правичније уређење друштва. И заиста, кад je прошло време, предвидено Божијим провиђењем, јавио се Исус Христос, обећани Месија, који je Својом богочовечанском мисијом извршио с једне стране искупљење целог грешног човечанства

') Види: Johannes der Täufer, Dr Th. Innitzer, Wien 1908. стр, 7,—19. Die soziale Frage und das Neue Testament, Dr J. Rohr, Münster i. W. 1930. стр. 6.

152

Богословље