Bogoslovlje

тобож нарочити минус хришћанског морала 1 ). Ниче, дакле, не познаје милосрђе и саосећајност. Морал милосрђа и саосећајности по Ничеу je знак слабих бића, која се сама не могу држати у дисциплини, и која се без разумна савлафивања напросто препуштају свои саосећајном, милосрдном нагону. Па онда, колико доброте, толико слабости, колико праведности и саосећајности, толико слабости. Рат и одважност учинили су више великих дела, него љубав ка ближњем 3 ). Ово очигледно погрешно, циничко и деструктивно гледиште безбожног и душевно поремећеног философа унело je у своје време много забуне у људско друштво. Оно и данас врло штетно делује на душе нарочито мање просвећене масе, која, недовољно просвећена и неупућена, није у стању, да ce увек оријентише према оном учењу, које je најбоље и једино спасоносно 3 ). У вези са Христовим начелом о свеопштој љубави и једнакости свих људи, пошто je Исус Христос за све људе подједнако страдао и својим страдањем све људе искупио од греха; па онда, и с обзиром на споменуто милосрђе, које je Исус Христос по предњој напомени у свакој прилици топло прспоручивао, излази: да je ро п ств о, та прехришћанска нечовечна установа, по Христовом морално-социјалном ученьу апсолутно немогућа. Шта више, Исус Христос je енергично устао против ропства као нечовечне и срамне установе. Напомињемо, да се Исус Христос није мешао у ондашње правосуђе, нити je дао упуства о ваљаној и рђавој употреби права, него учегье, које je требало правки поступак да ограничи или учини сувишним 4 ). Исус Христос није дакле устао на револуционаран начин против ропства, јер би на тај начин изазвао општи поремећај у ондашњем друштву, него je настојао, да ову нечовечну и човека недостојну установу учини немогућим путем верско-моралног препорода. „Социјална помоћ je немогућа, без моралног подизања“, каже Dr. Ј. Rohr 5 ). У овом je Исус Христос успео, као што су успели и Његови апостоли. Немоћни и бедни, сиромашни и бесправии робови имали су право, што су пред долазак Христа, обећаног Месије, у Њему очекивали

*) Сравни; Dr. Falckenberg, ibid. стр. 506. —507.

2 ) Povijest Filozofije, Dr. A. Bazala, 111. svezak, Zagreb 1912. стр. 232.

3 ) Сравни: Dr. F. Šimečki, ibid. стр. 135.—137.

4 ) Dr. A. Steinmann, ibid. стр. 233.—234.

5 ) Dr. J. Rohr, ibid. стр. 30.

157

Главни принципи морално-социјалног учења Исуса Христа