Bogoslovlje

узети као тачан приговор са јеврејске стране да je фалсификовао, jep он не преводи само, него и наводи места и оригиналке цитате онога што наводи (Strack, о. с. 90) Много ниже стоји Aug. Rohling-a: Der Talmudjude, Münster, 1871, против којега je устао Franz Delitzsch, Rohlings Talmudjude beleuchtet, Leipzig 1881. Овамо спада и; Ипол. Јосиф Лютостанскаго: Талмудъ и Евреи, Издан. 3. С. Петербургь 1902.; ненаучно и тенденциозно скроз задојено мржњом, појавило ce у најновије време и код нас на жалост, дело : Евгешй, Брантъ ; Ритуальное убшство у Евреевъ књига I. Белград 1926, кн. 11. 1927. књ. 111. 1929. Дела покрштених Јевреја морају се опрезно узимати jep су писана са тенденцијом да докажу потпуно оцепљење од своје пријашње вере, а често и са великим незнањем. Strack, о. с. 91 ,) 1 Но у новије се време јавља и у хришћанским круговима пријатељско расположение према Талмуду, jep се све више увиђа да се у многим стварима не може разумети Нови Завет без позназаньа Талмуда, односно јудејског предана. Од старших дела може се споменути : Karl Fischer, Gutmeinung über den Talmud der Hebräer (према рукопису из 1802 г.) Wien 1883.; Aug. Wünsche, Der Thalmud, Zürich 1879., а од најновијих, дела Herrn. Stracka; и H. Strack u. Paul Billerbeck: Kommentar zum Neuen Testament aus Talmud und Midras I. Bd. München 1922., као и дела P. Fiebiga и J. Leipoldta. Сигурно, још од најстаријих времена био je обичај да ce уз читане закона дода и његово тумачење (исп. Поновљени закони 1,5., 30, 1. след. 31, 11. след.\ као што се у закону и одређује да речи закона буду у срцу свакога, и да их се често напомиње синовима својима и говори о нима кад се седи код куће и кад се иде путем, кад се леже и када се устаје (Поновљ. зак. б, 6. 7. 11, 19.). Особито за златног доба јеврејске книжевности, у време пророка Исаије, када се говори и о

’ Од таких дела може се споменути: Ernst Friedrich Hess, JudenGeissel, Frieslar 1589. Chist. Qerson. Der Juden Thalrnud fürnembster Jnhalt und Wiederlegung, Goslar 1609. Dr. Justus, Judenspiegel 4 Afl. Paderborn 1883 преведено на руски 1922: Еврейское зерцало, Д-ра Карла Екера прев. А. Шмакова. Ныо Јорк 1922. и од истог: „Talmudische Weisheit“ 400 höchst interesante märchenchafte Aussprüche der Rabbinen, Paderbon 1884.

175

О Т алмуду