Bogoslovlje

Квасно, на које падне смеће, вреди као да je уклоњено. Рабан Симон бен Гамлиел вели: све што псето не може да нањуши (под смећем). Ако тко на пасху једе квасно уздизање („terumat hames“) у заблуди, мора да надокнади пуну вредност и још 1 / 5 , а ако намерно, Слободан je од плаћања надокнаде, чак и од вредности ложења. 1 Ово су ствари г којима човек врши своју дужност на пасху: са пшеницом, јечмом, кусмим, šibolet-ом, šual-ом, зоби, дамај-ом, првом десетином од које je већ узето уздизање, другом десетином, посветама које су извршене (Лев. 27), а свештениди (још) са окрајком од теста 3 и уздизањем. Али никако; са плодовима од којих није узета десетина, ни са првом десетином од које није одељено уздизање, нити са другом десетином или посветама које нису извршене. Не може се извршити дужност са колачима жртве захвалне (Лев. 7, 12) ни са колачима назирејства (Број б, 15.) ако су направљени за себе (личну употребу), али (ако су приређени) за продавање на тргу, може се њима извршити дужност. 4 А ово je зелење 5 којим човек врши дужност на пасху: hazeret ’ulšim, мрква, harhavinâ и шагог [горко зеље]. Испуњава се [пропис] тиме, било да je свеже, било да je сухо, али никако ако je сложено [укисељено] или пржено или кувано. И оно се здружује по мери, у величини једне маслине. Испуњава се и са стапком од њих и са дамајом и са првом десетином од које je одељено ньено уздизање и са другом десетином и посветама које су извршене.

' Како на пасху квасно нема никакве вредности, чак не престав.ъа ни вредност материала за ложење, ако неко једе, намерно, квасно и ако зна да je то квасно, узима се да не мора никакву накнаду платити свештеннцима, којима теруыа припала, јер их није оштетио. Ако je то једење у незнању, мора се платити.

3 То јест од којих се пеку бесквасни хлебови.

3 „Halla“ = Број, 15, 18.“

* Ако неко направи колаче да принесе захвалну жртву или за назирејски завет, неможе са тима колачима славити пасху, јер су већ предодређенн за другу жртву. Но ако су приређени за продају, а не за директно жртвовање, онда се могу употребити за пасху.

5 Зелење („ jeraqot“) које ce употребљава као предјело пасхалне вечере; значење имена није сигурно. Једно je обично, које ce обнчно употребљава код сваког јела, a друго je специјално, пасхално, т-зв. „marör“ горко зеље-<Излаз. 12,8).

6

Богословље