Bogoslovlje

Меша му се трећи врч, а он [затим] говори благослов над. својом трпезом [јелом]. [Затим] четврти [врч]. Завршава халел 1 и говори над њим благослов за песму. Између ових врчева може се пити, ако се хоће пити, али; између трећега и четвртога не сме се пити. Не разилазе се [судеоници вечере] одмах; иза пасхалне вечере je „apiqomin“. 2 Ако су [само] некоји заспали, могу[остали и даље] јести; али [ако су] сви [заспали] не сме се даље јести. Раби Joce вели: ако су задремали, могу [и даже] јести, али ако су тврдо заспали, не смију даже јести. Пасха, после поноћи, чини руке култски нечистима. 3 Што се хтело бацити и што je преостало, [исто тако] онечишћавају руке. Ако се изговорио благослов за пасху, излишан je [благослов] за кланице. Ако се изрекао благослов за кланице, није учињен непотребним [благослов] за пасху; то су речи раби Исмаела. Раби Акиба вели: Овај не чини излишним она], нити онај чнни непотребним овај. ЗАВРШЕН JE ТРАКТАК О ПАСХИ fHaslat massekhef „Pesahirn“).

' Са другим врчем заправо je већ права пасхална вечера зато се и говори „berakha“ за избављење из Египта, док се иза трећег врча већ говори и благодарење за вечеру (.berakh 'al mezonoM). Иза четвртог врча изрецитира се завршетак халела (према шамајевцима Пс. 114 —118, а према хилеловцима Пс. 115—118). Карактеристична je забрана пића између трећег и четвртог врча, и ако се не наводи разлог зашто се не дозвољава.

2 „apiqomon“ = έ*ικώμον = έγκώ.μιον (Beer о. с. 74. Апш. 4.; 75) = празннчна песма, често са опходом, уз коју се прикључују и посластице или воке (Pesahim gem. 119 в.; 37 в.), а често и разуздана гозба.

3 Пасха се сме јести само до пола ноћи (Zevah. V. 8; Baneth), зато je после полд ноћи већ „tabu“.

30

Богословље